Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Satu Mare, cod portocaliu de caniculă: Serviciul de Ambulanţă este pregătit

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Se anunță zile cu temperaturi ridicate, peste 35 de grade. De obicei în perioada cu temperaturi caniculare crește numărul solicitărilor la ambulață.

Pentru a-i ajuta pe cititorii noștri să înțeleagă cum funcționează Serviciul județean de Ambulanță Satu Mare, de ce uneori ambulanța ajunge mai târziu decât ne-am dori, am purtat o discuție cu managerul instituției, dr. Gabriela Notarius.
Au fost atinse subiecte precum dotări, personal, în ce ordine se răspunde solicitărilor competențele SJA și SMURD.

Stația centrală Satu Mare are 23 de ambulanțe, Carei – 7, Tășnad – 6, Negrești Oaș  – 5

Serviciul de Ambulanță Județean Satu Mare dispune de 41 de autospeciale (ambulanțe), dispuse la nivelul stațiilor și substațiilor de pe teritoriul județului în funcție de populația și aria de deservire, adresablitatea populației, competențele, resursele umane și materiale necesare rezolvării urgențelor deținute de spitale locale, ne spune dr. Gabriela Notarius.

Stația centrală Satu Mare dispune de 23 de ambulanțe, substația Carei are 7 ambulanțe,Tășnad 6, iar Substanția Negrești Oaș 5.
“Continuitatea asistenței medicale de urgență este asigurată simultan cu 1-2 echipaje cu medic, 13-15 echipaje cu asistent, 3-4 echipaje de transport și un echipaj de consultație la domiciliu, care efectuează misiuni pe întreg teritoriul județului. Pe lângă echipajele SAJ, pe teritoriul județului operează echipaje SMURD cu un echipaj de terapie intensivă mobilă (TIM format dintr-un medic specialist medicină de urgență, un asistent medical cu pregătire în acordarea asistenței medicale de urgență cu experiență spitalicească în manevrele de urgență și terapie intensivă și utilizarea medicației anestezice, un paramedi și un coducător auto paramedic) și 5 echipaje de prim ajutor (EPA format din paramedici cu instruire specială în prim ajutor, inclusiv în utilizarea defibrilatoarelor și un coducător auto paramedic) având în dotare autospeciale de tip C1 și respectiv B2”, ne-a spus managerul SJA Satu Mare.

Nu toate autospecialele sunt destinate intervențiilor în caz de urgențe medicale

Interlocutoarea noastră ne-a explictat că Serviciul Județean de Ambulanță Satu Mare este organizat în două compartimente distincte.

Compartimentul prioritar este cel destinat asistenței medicale de urgență și transportului medica asistat, care asigură asistarea pacienților la locul accidentului sau al îmbolnăvirii și transportul acestora după caz la o unitate spitalicească, precum și transerul interclinic al bolnavului critic conform protocoalelor în vigoare. “Compatimentul pentru asistență medicală de urgență funcționează în regim de lucru continuu, în așteptarea solicitărilor de asistență de urgență” a subliniat interlocutoarea noastră.

Cel de-al doilea compartiment este de consultații de urgență la domiciliu și transport neasistat în cadrul căruia se acordă consultații la domiciliu pacienților care nu necesită neaparat transportul la o unitate spitalicească, precum și transportul bolnavilor care nu necesită asistență medicală pe timpul transportului (transport bolnavilor dializări, transfer interspitalicesc, transportul bolnavilor nedeplasabili la domiciliu, la recuperare, pentru consult de specialitate, transport sânge de urgență etc.)

Alocare ambulațelor nu se face în ordinea solicitării

Apelurile sătmărenilor sunt preluate de operatori STS din cadrul serviciiului de urgență 112 și, în funcție de tipul urgenței, sunt transferate apoi către dispecerii agenților specializate de intervenție, care realizează un interviu pe domeniul de competență.
Fiind întrebată cine decide ce fel de ambulanță merge la solicitare și în ce ordine, interlocutarea noastră a spus: ”dispeceratul medical gestionează toate resursele aparținând SAJ și SMURD de pe teritoriul județului, fiecare structură fiind reprezentant la nivelul dispeceratului prin câte un asistent medical calificat pentru această activitate. Fiecare solicitare este tratată individual, primește un cod de urgență și se alertează și alocă o resursă în funcție de codul de urgență și resursele disponibile. Activitatea echipajelor este monitorizată din punct de vedere operativ de către dispeceratul medical. Alocarea resurselor nu se realizează în ordinea preluării solicitării, ci se realizează conform indexului de codificare al urgențelor și regulamentul de alocare al resurselor și mijloacelor de intervenție după gradul de urgență din cadrul aplicației destinate dispecerizării apelurilor de urgență prin sistemul unic de apel 112. Principiul în cazul urgențelor cu risc vital este alocarea celei mai apropiate resurse, dublată de alocarea resursei celei mai competente indiferent de structura căreia îi aparține.

Personal, medicamente, materiale sanitare, caniculă

În această perioadă sunt în derulare concursuri pentru ocuparea a 7 posturi de asistenți ;i două de ambulanției, ne-a informat dr. Notarius, fiind întrebată cum stă SJA Satu Mare la capitolul personal.

De asemenea, interlocutoarea noastră ne-a asigurat că unitatea pe care o conduce are stocuri de medicamente , materiale sanitare, dezinfectanți, iar achizițiile se desfă;oară fără probleme.

Cu privire la caniculă, managerul SAJ Satu Mare, dr. Gabrial Notarius ne-a spus că măsurile sunt afișate la sediul instituției și că s-a revenit cu instruirea personalului referitor la patologia caniculei, sunt stabilite persoanele responsabile cu raportaea, sunt verificate și suplimentate stocurile de medicamente și materiale sanitare necesare acordării asisteței medicale în cazul unor patolgii determinate sau agravate de caniculă și de asemenea se verifică și remediază cu celeritate defecțiunile curente ale tehnicii de intervenție.

Potrivit managerului SJA Satu Mare până în momentul acestei discuții n-a crescut numărul solicitărilor. “Rămâneți sănăto;i!” este mesajul personalului medical al ambulanței Satu Mare.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns