Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Șezătoare de Dragobete la Colegiul Economic „Gheorghe Dragoș”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

În 24 februarie 2017, la Colegiul Economic „Gheorghe Dragoș” Satu Mare, a avut loc, în cadrul proiectului educațional „Să ne păstrăm tradițiile”, ediția a II-a, o activitate cu specific tradițional, „Dragobetele”.

Organizatorii acestei manifestări – profesoarele dr. Năstaca Pișcoran, Alina Horincar, Violeta Bran, Paula Murgu și Ileana Șuba, alături de clasele a IX-a A, a IX-a C, a X-a A, a XI-a D, a XI-a A) – le-au propus celor prezenți o scurtă incursiune printre tradițiile românești ancestrale. Concret, este vorba de o sărbătoare românească străveche, consemnată de spiritualitatea populară sub denumirea de Dragobete, asociată, în panteonul autohton, cu semnificația unui zeu al tinereții, patron al dragostei și al bunei dispoziții.

Un șir de activități

Activitățile propuse de organizatori s-au dorit a fi demonstrația unei simbioze tradițional/modern, două registre culturale care pot conlucra în același scop: conservarea și perpetuarea unui fond cultural tradițional românesc. Acestea au constat printr-un excurs religios, realizat de profesorul de religie. Ciprian Contra. El a prezentat câteva dintre semnificațiile acestei sărbători românești a iubirii și modul în care sunt percepute aceste sărbători „din popor” din punct de vedere religios, mai exact dacă există puncte de convergență sau de ruptură ireconciliabilă între laic și religios. A urmat un moment muzical, pregătit de elevele Luisa Mecleș (a IX-a C), Forica Șanta (a IX-a A) și Silvia Racolța (a X-a A), de fapt o declarație de dragoste pe note muzicale, de data aceasta într-un registru cât se poate de contemporan, o dovadă că, aproape întotdeauna, tradițiile pot coexista cu modernitatea, fără ca semnificațiile să fie știrbite. Dimpotrivă, acestea pot fi reinventate, reinterpretate, într-o manieră modernă.

În continuare, elevii claselor a XI-a A, a XI-a E și a XII-a D, sub îndrumarea profesoarei Ileana Șuba, au oferit o mostră de cultură populară autentică, prin muzică și dans. Astfel, ne-au dovedit încă o dată că adevăratul substrat spiritual românesc dăinuie și suscită același farmec și aceeași plăcere și auditoriului din noua generație, ei fiind garantul păstrării și perpetuării acestor adevărate comori spirituale prin care reușim să ne păstrăm identitatea, devenind pentru noi exemple de bună practică în acest sens. Interesante au fost și exercițiile de creativitate în ceea ce privește formularea unor declarații de dragoste prin valorificarea unor cuvinte cheie din registrul popular și regional (Pomul măritișului); ateliere de lucru manual (brățări hand made, ateliere de cusut) și de pictură pe sticlă.

Un obiectiv al proiectului: păstrarea valorilor tradiționale

Profesorii organizatori apreciază că aceste activități s-au bucurat de un real succes în rândul elevilor, dar nu numai (Șezătoare de Sânt Andrei și Dragobetele). Coordonatorii acestui proiect își propun să continue, prin viitoare acțiuni, să insufle tinerei generații păstrarea și respectarea valorilor noastre tradiționale, așa cum predecesorii noștri le-au păstrat de-a lungul veacurilor, lăsându-ne astfel, în patrimoniul românesc, o armă secretă a identității noastre spirituale ancestrale.
Informațiile ne-au fost comunicate de echipa de proiect formată din profesoarele: dr. Năstaca Pișcoran, Alina Horincar, Violeta Bran și Paula Murgu.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns