În ultima perioadă conducerea Serviciului de Asistenţă Socială Satu Mare (SPAS) a înregistrat în sectorul indemnizaţiilor pentru persoane cu handicap grav faptul că unele modificări făcute în situaţia juridică a familiei beneficiarului nu le sunt aduse la cunoştinţă, motiv pentru care s-au creat unele debite.
“Anunţăm toţi beneficiarii, în special persoanele aparţinătoare acestor beneficiari, fiind vorba de persoane cu handicap grav, să anunţe orice modificare în ceea ce priveşte situaţia juridică a familiei sau a persoanei bolnave. De exemplu, în momentul în care persoana bolnavă a decedat şi îngrijitorul intră în posesia certificatului de încadrare în grad de handicap, să ne prezinte şi nouă o copie pentru a putea înceta acest ajutor. În situaţii contrare, nefiind informaţi, se ajunge la crearea unor debite pe care ulterior trebuie să le recuperăm de la aparţinătorii acestor persoane”, a precizat Adrian Balaj, şeful Biroului Prestaţii Sociale în cadrul SPAS.
Cazuri anterioare în care aparţinătorii au ridicat banii deşi beneficiarul era decedat
Cei care nu anunţă autorităţilor competente decesul beneficiarului şi aleg să ridice în continuare indemnizaţia de handicap grav se pot alege cu sancţiuni grave. În primă fază SPAS apelează la conciliere şi încearcă prin metode paşnice şi pe cale amiabilă să recupereze aceste debite. În cazul în care nu se ajunge la nicio înţelegere între cele două părţi şi suma de recuperat este una foarte mare, aparţinătorii sunt acţionaţi în instanţă pentru recuperarea prejudiciului. Mai sunt şi cazuri în care în urma înţelegerii amiabile aparţinătorii au şansa de a face plata în tranşe lunare şi astfel se încheie un acord de plată prin care aparţinătorului i se dă posibilitatea să plătească eşalonat aceste debite.
“Dorim să evităm astfel de situaţii care s-au regăsit în trecut. Au fost situaţii neplăcute în care aparţinătorii persoanelor bolnave care au decedat au ridicat în mai multe luni de-a rândul sume de bani şi la momentul constatării faptului că acea persoană a decedat au trebuit să returneze banii respectivi”, a mai adăugat Adrian Balaj – şeful Biroului Prestaţii Sociale în cadrul SPAS.
Un alt aspect la care trebuie să fie atenţi beneficiarii, spune Adrian Balaj, este legat de schimbarea domiciliului. Dacă persoanele vizate se mută într-o altă unitate administrativă teritorială trebuie să anunţe de urgenţă SPAS, acest lucru fiind valabil şi la expirarea certificatului de încadrare în grad de handicap. Pentru a exista o continuitate, aceştia trebuie să prezinte cât de repede posibil noul certificat de handicap.
Fii primul care comentează