Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Cum arăta economia românească acum un secol: era mai tare ca Suedia, avea 220 de bănci, iar leul era cât francul elveţian

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

România de acum un secol se mândrea cu titulatura de “Japonie a Europei”, cu un sistem bancar bine dezvoltat, un leu la fel de puternic ca moneda Franţei şi cea a Elveţiei şi cu o bursă ce finanţa economia, informează Ziarul Financiar, preluat de gandul.info.

 

“România avea la 1918 o moştenire extrem de importantă: cea a lucrului bine făcut, dobândită pe parcursul a cinci decenii, din 1866 până în 1913, când s-au construit şcoli foarte bune, drumuri, căi ferate şi mari construcţii asemeni podului de Cernavodă construit de inginerul Anghel Saligny. Atunci când a trecut primul tren, Saligny a stat sub pod, într-o barcă alături de familia sa, pentru că garanta cu viaţa buna execuţie”, a spus Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR.

Economia României deţinea în 1913 o pondere de 0,8% din PIB-ul mondial (locul 11 în Europa), fiind foarte aproape de Austria care deţinea o pondere de 0,86% şi de Olanda cu 0,91%. România deţinea o pondere mai mare în PIB-ul mondial decât Suedia, Ungaria şi Danemarca.
n 1914, leul era echivalent cu francul elveţian şi cu francul francez, iar o liră sterlină se cumpăra cu 25,5 lei, în timp ce dolarul american costa circa 5 lei. La aproape o sută de ani distanţă, în noiembrie 2012, un franc elveţian este echivalent cu 3,74 lei, lira sterlină “costă” 5,55 lei, iar dolarul american este cotat la 3,4 lei. Până la Primul Război Mondial, România nu a cunoscut fenomenul inflaţiei. La menţinerea solidităţii leului au contribuit la acea vreme stabilitatea politică, balanţa comercială activă şi permanenta expansiune economică. În octombrie 2012, inflaţia a ajuns la 5%.

În 1915 activau puţin peste 1.100 de întreprinderi industriale, cea mai mare fiind Căile Ferate Române. În urmă cu aproape o sută de ani, producţia de petrol era de 1,8 milioane de tone, în prezent este de 4 milioane de tone. Citeşte articolul integral în Ziarul Financiar.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns