Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Statul pierde zeci de milioane de euro pe lună datorit[ accizei de 7 eurocenți pe litru de carburant

Transportatorii din Satu Mare prefera sa alimenteze din strainatate
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Transportatorii din Satu Mare prefera sa alimenteze din strainatate
Transportatorii din Satu Mare prefera sa alimenteze din strainatate

Din aprilie, majoritatea transportatorilor care au sedii apropiate de țările vecine au început să alimenteze în străinătate, unde este mai ieftin.

„Firma pe care o am, destul de mică, cu circa 90 de tiruri, plătea, lunar, acciză de 160.000 de euro statului român. Acum alimentez în Ungaria, ceea ce înseamnă că banii aceștia se duc la statul ungar”, a declarat, Adrian Pop, de la Confederația Națională Rutieră.
Potrivit acestuia, în Arad și Timiș, 10 -15 transportatori cu firme de dimensiuni apropiate de cea pe care o conduce procedează la fel, ceea ce înseamnă că numai de la aceste companii statul pierde lunar, prin acciză, aproape 2 milioane de euro.
La nivelul național, suma se ridică lunar la câteva zeci de milioane de euro, bani care, de la 1 aprilie, cresc bugetele statelor vecine și nu pe al statului român.
Am discutat cu Olimpia Huzău de la firma de transport “Olimpia Travel” din Satu Mare. Ea a declarat că de când a fost introdusă acciza pe carburant toate autovehiculele firmei care au drumuri lungi în Europa alimentează în Austria. Ea a precizat că sunt mai multe motive, dar principalele sunt prețul mult mai avantajos la carburant și posibilitatea deducerii TVA-ului.
Înainte de introducerea accizei de 7 eurocenți la motorină prețul unui litru de motorină era de aproximativ 5.95 lei. Acum a ajuns la 6.30 lei. În Austria prețul a fost de aproximativ 5.90 lei, iar după introducerea accizei în România prețul a fost scăzut la circa 5.55 lei. Ea a declarat că statul român a obligat transportatorii să alimenteze în străinătate pentru că nu se pot scumpi prețurile la bilete care oricum au scăzut mult în aultimii ani.

Beniamin Chira de la “Beny Trans” a declarat că autocarele de la firma s-a alimentează în țară pentru că cele mai multe curse sunt interne, dar când sunt curse ocazionale în străinătate mașinile alimentează de acolo.
Ghorghe Mocan de la firma “Autoreflex” din Satu Mare a precizat că mașinile sale alimentează tot în țară pentru că are contracte cu unele firme de distribuție care oferă un preț bun.
În Ungaria, un litru de motorină costă un euro, în timp ce în România și dacă se cumpără în avans, en-gros, cu plata pe loc, se plătește 1.07 euro pe litru.
Pentru această diferență unii transportatori au ales să alimenteze în Ungaria. Dacă nu se cumpără en-gros în România un litru de motorină costă 1.17 euro.
Pentru a ușura viața marilor transportatori, statul le-a promis că le va rambursa, trimestrial, circa 4 eurocenți din cei 7 plătiți suplimentar. Astfel, de la 1 iulie, la trei luni după introducerea accizei, ar trebui să se facă primele rambursări.
Cu toate astea, propunerea este încă în faza de proiect și transportatorii se plâng că banii vor fi aproape imposibil de recuperat. Potrivit proiectului transportatorii ar trebui să prezinte chitanțe, file de parcurs și diagrame tahograf, iar birocrația excesivă ar încetini procesul de rambursare a TVA-ului.
Șeful Confederației Naționale Rutiere, Augustin Hagiu, crede că până la jumătatea anului este greu să avem un plan de rambursare bine pus la punct, la cât de greoi merg negocierile cu statul. „În aceste condiții, este posibil ca autoritățile să se vadă înfrânte și să anuleze taxa de 7 eurocenți, din toamnă, pentru că veniturile la buget nu sunt cât se așteptau”.

Comerţul intern cu motorină şi benzină a scăzut cu peste 16% în aprilie, prima lună de aplicare a accizei de 7 eurocenţi/litru, pentru că transportatorii au ales ţările vecine când şi-au alimentat camioanele şi autocarele. Consecinţa este că încasările din această sursă au scăzut în loc să crească.
Guvernul a introdus din luna aprilie acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru la carburanţi pentru a colecta mai mulţi bani de la şoferi, dar statisticile oficiale arată o scădere abruptă, în aceeaşi lună, a vânzărilor de motorină şi benzină.     În loc să crească proporţional cu scumpirea artificială a carburanţilor, afacerile din acest sector au scăzut cu peste 16%, trăgând automat în jos şi încasările bugetare din respectiva taxă.
După câteva luni în care vânzările de carburanţi abia îşi reveniseră pe plus, arătând semnele bune ale relansării consumului, în aprilie acestea au scăzut cu 16,2% faţă de martie şi cu 6,1% faţă de aceeaşi lună din 2013, potrivit datelor raportate  de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Iar dacă cifrele de afaceri scad într-o perioadă în care preţurile cresc, atunci prăbuşirea vânzărilor este cu atât mai accentuată (firesc ar fi să crească afacerile pe măsura scumpirii carburanţilor).
Marii transportatori au avertizat, încă dinainte ca Guvernul să aplice acciza suplimentară, că vor pleca peste graniţă să alimenteze, combustibilul din România urmând să devină mai scump decât în ţările vecine. Din calculele lor a reieşit că, în urma acestui „exod“ al consumatorilor, dacă reducerea consumului intern ar fi mai mare de 13,5%, s-ar anula practic plusul câştigat la buget de pe urma noii accize. Iată că, în aprilie, reducerea consumului intern a fost de peste 16%.
Scăderea vânzărilor interne de carburanţi din aprilie arată că efectul de bumerang al accizei suplimentare a fost cu atât mai puternic, cu cât consumul trebuia de fapt să crească în luna luna aprilie. Ca dovadă, vânzările de alimente au crescut, în aceeaşi lună, cu peste 5% faţă de luna anterioară, potrivit datelor INS.
Guvernul are în vedere finanţarea a cinci tronsoane de autostrăzi din fondurile colectate din acciza la carburanţi< Târgu-Neamţ – Topliţa – Târgu-Mureş, Paşcani-Suceava-Siret, Craiova-Calafat, Bucureşti-Giurgiu şi 93 de kilometri din Autostrada Transilvania.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

1 comentariu

Lasă un răspuns