Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

În ţară sunt peste 300.000 de beneficiari ai facilităţilor fiscale prezentate, care nu se confundă cu amnistia

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Acasa
Asculta acest articol

În sala de şedinţe a Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Satu Mare a avut loc pe data de 12 iulie o întâlnire organizată cu şi pentru contribuabili. Ioan Şipoş, directorul AJFP Satu Mare, şi Angela Marinescu, şef Birou Asistenţă Contribuabili, au oferit informaţii de interes contabililor autorizaţi, experţilor contabili, precum şi altor categorii de persoane interesate, informaţii legate de proiectele a două acte normative şi de unul aflat în vigoare: privind unele facilităţi fiscale, poprirea electronică, respectiv procedura de mediere.

“Vă prezentăm chestiuni legate de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă ce instituie facilităţi fiscale şi vă solicităm să vă exprimaţi părerile dumneavoastră – a precizat Ioan Sipoş. Ordonanţa se referă la toţi contribuabilii, şi la cei care la 1 decembrie 2018 au obligaţii fiscale mai mari de 1 milion de lei, aceştia beneficiind de un plan de restructurare, şi la cealaltă categorie, care reprezintă marea majoritate a contribuabililor, ce beneficiază de anularea unor accesorii la debitele cumulate până la 1 decembrie 2018 cu unele condiţii. Trebuie subliniat faptul că această ordonanţă nu are legătură cu amnistia fiscală.

De asemenea vă aducem în atenţie procedura de mediere, un beneficiu adus contribuabililor care primesc somaţii, şi rezolvă chestiuni de plată a obligaţiilor fiscale, iar apoi mecanismul de poprire electronică, în recuperarea sumelor din executare silită.”

Se estimează că numărul potenţialilor beneficiari ai facilităţilor fiscale, pe ţară, se ridică la 2.634 pentru cei din prima categorie amintită mai sus şi la peste 300.000 pentru cei din cea de-a doua categorie, care ne priveşte mai mult şi pe noi, sătmărenii. În continuare Angela Marinescu a prezentat succint proiectele de acte normative, cu precizarea că cel referitor la facilităţi fiscale se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, iar persoanele care au propuneri sau neclarităţi sunt rugate să le transmită Administraţiei Finanţelor Satu Mare.

Proiectul Ordonanţei privind facilităţile fiscale are ca scop diminuarea arieratelor, redresarea societăţilor aflate în dificultate, prevăzând măsuri de restructurare pentru prima categorie de contribuabili şi anularea accesoriilor pentru a doua categorie de contribuabili, cea mai numeroasă.

Toate acele persoane juridice care au datorii de peste 1 milion de lei beneficiază de una sau mai multe măsuri de restructurare, în condiţiile plăţii eşalonate, şi de condiţii pentru anulare de debite. Tot ce ţine de redresare se face prin intermediul expertului desemnat de contribuabil.

Capitolul I din proiectul actului normativ privind facilităţile fiscale prevede măsuri de restructurare a obligaţiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 pentru debitorii care au datorii mai mari de un milion lei, bazate pe un plan de restructurare, plată eşalonată şi supraveghere fiscală pe perioada înlesnirii.

Capitolul II prevede anularea accesoriilor în cazul debitorilor care înregistrează datorii sub un milion lei sau în cazul debitorilor care înregistrează datorii peste un milion lei şi care nu pot beneficia de restructurare (eşalonare, reorganizare, insolvenţă), dacă obligaţiile bugetare principale se achită până la 30 noiembrie 2019.

Întrucât la punctul C al capitolului II cei prezenţi au avut neclarităţi – stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, a obligaţiilor bugetare cu termene de plată cuprinse între 1 ianuarie 2019 şi 30 noiembrie 2019 – s-a convenit că se va interveni la proiectul Ordonanţei de urgenţă, fiind necesară dezbaterea acestui punct.

Toate facilităţile din ordonanţă sunt valabile şi pentru alte autorităţi care administrează obligaţii bugetare, precum AFM, APIA, Vama şi altele.

De reţinut că scopul ordonanţei este să avem un comportament fiscal corect în 2019, cu acordarea de bonusuri.

Procedura de mediere, respectiv mecanismul popririi electronice

Cât priveşte procedura de mediere, conform Ordinului ANAF nr. 1757/2019, s-a amintit că ea se aplică atunci când contribuabilul primeşte o somaţie şi vizează două aspecte: eventuale neclarităţi cu privire la sumele din somaţie, analiza organului fiscal şi contribuabilului pentru alegerea celor mai bune soluţii pentru înlesniri. Trebuie respectat termenul de 10 zile de la data primirii intenţiei de mediere şi se primeşte un termen de 15 zile în care e suspendată executarea, termen în care se poate apela la instanţa de contencios.

Un alt proiect de act normativ abordat a fost mecanismul popririi electronice. Acesta a întâmpinat dificultatea de a se armoniza cu sistemul bancar, problemă care a trenat de circa 10 ani. Cei din structurile de conducere ale ANAF vor avea acces la informaţia centralizată, iar sumele vor fi blocate doar în limita popririi. Organizatorii întâlnirii au apreciat că măsura este extrem de benefică, nu blochează activitatea unui contribuabil şi nu mai trebuie să se deplaseze nimeni la organul fiscal.

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns