Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Acțiuni, slogane, strategii în actuala campanie electorală

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Intrând pe ultima sută de metri se impun câteva concluzii pe marginea campaniei electorale pentru alegerile locale din 2012. Spre deosebire de cele din anii trecuți, este interesantă din mai multe puncte de vedere. În primul rând se constată renunțarea la atacurile brutale pe criterii etnice.

Simțind că numărul maghiarilor care votează candidați români și al românilor care votează candidați maghiari este semnificativ, partidele au început să mizeze pe votul încrucișat. De altfel unul dintre cei mai importanți candidați la președinția Consiliului Județean, Adrian Ștef a precizat încă de la începutul campaniei că este pe jumătate maghiar, mama sa fiind maghiară. În contrapartidă, candidatul UDMR Csehi Arpad și-a făcut o intensă campanie în rândul populației românești, insistând în special pe realizările din zona sănătății. S-a deplasat în localități locuite de români unde a realizat investiții importante în ultimii patru ani și a promis că va face în continuare. Contracandidatul său a făcut la fel în zone locuite de maghiari.

Aceeași direcție au urmat-o și candidații la Primăria Satu Mare. Dr. Coica a ținut să precizeze că soacra dumnealui este maghiară, evident pentru a obține un sprijin din partea populației maghiare. Primarul Ilyes la rândul său își face campania electorală preponderent în limba română. De altfel, el a obținut și în 2008 multe voturi din partea românilor. Și el are rădăcini și rudenii prin alianță românești, la fel ca dr. Coica.

O primă concluzie ar fi că votul etnic nu mai este considerat un criteriu sigur. Prin urmare, partidele și candidații au recurs la alte strategii, mai apropiate de spiritul democratic al alegerilor.

Trecând de partea foarte vizibilă, reprezentată bine de afișe, poze, bannere se ajunge invariabil la partea pragmatică, a realizărilor și promisiunilor de viitor. Csehi Arpad a scos în evidență realizările, cele din domeniul sănătății, unde consideră că nu are concurență, a proiectelor din județ, alegând un slogan pragmatic legat de dezvoltarea județului. “CONTINUĂM ÎMPREUNĂ . DEZVOLTĂM SATU MARE”. Nu este exclus ca din pricina investițiilor din sănătate să fi adus atâția medici în competiția electorală.

Contracandidatul său Adrian Ștef merge pe latura sentimentală, alegând sloganul “AL NOSTRU” care trimite tot la ideea de a lucra împreună, de a fi apropiat de oameni. Ambii candidați sunt avantajați de faptul că lucrează în sistem. Csehi Arpad joacă de pe poziția de președinte în funcție al Consiliului Județean. Și Adrian Ștef este vicepreședinte CJ în funcție. Și el mizează pe realizările sale, în special pe zonele de care a răspuns, sport, cultură, dar și pe Aeroportul Satu Mare care îi datorează foarte mult.

Sunt remarcabili și alți candidați. După un început timid, PDL și-a dat drumul. Democrat liberalii fac o campanie pozitivă, dar nu ezită să iasă la atac. Radu Giurcă cunoaște bine prioritățile județului, el deținând până de curând funcția de prefect. Nicolae Șuta, candidat la Primăria Satu Mare, se dovedește un om bine pregătit, însă cu o exprimare mai greoaie. Dacă PDL rămânea la guvernare avea șanse reale să râvnească la funcția de primar la Satu Mare.

Din păcate pentru ei, candidații actuali ai partidelor mai mici au intrat prea târziu în campanie. Se vede că nu s-au pregătit din timp, dovadă că în primele zile nici nu se știa cine sunt și ce vor. De aici a provenit impresia că sunt foarte slabi. Ar fi fost necesar să se pregătească pentru alegeri cu cel puțin cinci-șase luni în urmă. Sunt și excepții. Unele partide mai mici au candidați care pot rivaliza cu cei de la partidele mari.

Eliminând factorul-surpriză, care poate apărea la orice alegeri, ceea ce caracterizează în mod fundamental campania pentru președinția Consiliului Județean este faptul că principalii candidați provin din administrație. Csehi Arpad este președintele CJ de patru ani. Radu Giurcă a fost prefect al județului Satu Mare în Guvernul PDL. Adrian Ștef este vicepreședinte al CJ. Situația la Primăria Satu Mare este diferită. Iuliu Ilyes are vechime în administrație, în vreme ce principalii săi contra-candidați provin din mediul privat. Dr. Coica suplinește acest lucru prin marea sa notorietate.

Cum s-ar fi derulat campania electorală dacă ar fi fost desemnați alți candidați? Și acest lucru merită analizat. Pentru președinția Consiliului Județean era propus la un moment dat Mircea Govor.

Ca vicepreședinte al CJ, el a reușit să impună investiții în zona codru. Evident, și-ar fi axat campania pe acele realizări, însă ele au fost făcute împreună cu președintele Csehi Arpad. Pentru Primăria Satu Mare ar fi putut intra în cursă Adrian Ștef, el pregătindu-se pentru acest lucru de mai multă vreme și având un program mai aplicat pe municipiu.

Tot pentru președinția CJ a fost vehiculat numele lui Ovidiu Silaghi, însă a ajuns între timp ministru al Transporturilor. A cochetat cu o funcție la nivel de județ Nicolae Bura, primarul de Negrești Oaș. I s-a propus să candideze la un moment dat și senatorului Valer Marian, având experiența necesară din campania trecută. Poate nu ar fi fost lipsită de interes o candidatură a președintelui PDL, deputatul Ioan Holdiș.

Cu alți oameni campania și-ar fi urmat același curs? La urma urmei contează faptele fiecărui candidat, fiind vorba despre alegeri uninominale, dar contează și echipa cu care ai lucrat și intenționezi să lucrezi în continuare. Este important să ai în spate o formațiune politică mare, care să te sprijine, însă factorul decisiv este tot omul, ales pentru calitățile sale, pentru capacitatea sa de a administra județul, municipiul, orașul sau comuna. Lucrurile stau altfel la alegerea consiliilor locale și la consiliul județean.

 

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)
Sigla Informatia Zilei

Întrebările continuă

Asculta acest articol Opinia publică s-a mobilizat așa cum nu a făcut-o de foarte multă vreme. Dacă, Doamne ferește, ar