
…. care permite devansarea datei alegerilor preşedintelui României este constituţional. USR consideră că decizia CRR reprezintă „o lovitură dată statului de drept”. CCR arată că modificarea criticată de USR realizează o redimensionare a intervalului de timp în care urmează a se fixa data alegerilor, „ceea ce nu pune în discuţie un element fundamental al dreptului electoral”.
Conform CCR, Comisia de la Veneţia a observat că există trei categorii de sisteme de determinare a stabilirii datei alegerilor, România făcând parte din cel de-al doilea sistem, respectiv data alegerilor este stabilită de o autoritate, într-un cadru temporal destul de strict determinat de Constituţie sau de legea electorală. „Legea criticată nu schimbă sistemul existent de stabilire a datei alegerilor, ci realizează o modificare de natură temporală în cadrul sistemului pentru care a optat legiuitorul român încă din anul 2004. Plasarea acestei date în ultima parte a mandatului în curs se înscrie în coordonatele democraţiei constituţionale pentru a se asigura succesiunea firească a mandatelor, fără a se afecta caracterul plenar al mandatelor în curs”.
Fii primul care comentează