Image 1
Image 2

DEFICIT DE PERSONAL ÎN ROMÂNIA

Factori care accentuează deficitul de personal în România

Deficitul de personal în România este accentuat de ponderea tot mai redusă a absolvenţilor de liceu şi de migraţia forţei de muncă.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

La acestea se adaugă şi asimetria dintre solicitările pieţei şi oferta din învăţământ – trend observat şi în vestul Europei, arată o analiză realizată de consultanţii casei brokeraj XTB România.
“Pe plan mioritic, salariul mediu brut atingea în iunie 6.854 lei pentru industrie, 15.110 lei în informaţii şi comunicaţii (în special zona de IT) şi 12.948 lei în intermedieri financiare şi asigurări. Cu doi ani mai devreme, salariul brut era 5.321 lei în industrie, 11.481 lei în IT şi 9.720 lei în domeniul financiar. Dacă în informaţii şi comunicaţii salariile erau în iunie 2021 cu 115,7% mai mari faţă de industrie, diferenţa a crescut la 120,5% în iunie anul acesta”, arată analiza.

Diferența dintre veniturile anumitor “meseriași” și cei din IT sau finanțe se restrânge

Dificultatea de a găsi “meseriaşi” precum electricieni, instalatori, zugravi se oglindeşte în tarifele practicate şi veniturile care închid tot mai mult din diferenţa faţă de slujbe din IT sau finanţe. Însă răspunsul mai lent, deocamdată, din alte domenii a permis accentuarea diferenţelor veniturilor IT versus industrie. “Este posibil ca acest trend să se inverseze şi în România, în cele din urmă, dar cu diferenţa în valoare absolută foarte largă, ajustările ar putea fi vizibile doar după un timp îndelungat”, a afirmat Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România, citat de Agerpres.
Progresul inteligenţei artificiale continuă, iar OpenAI a anunţat recent dezvoltarea unei versiuni Enterprise a ChatGPT destinată companiilor. “Va opera mai rapid şi va adresa îngrijorările despre utilizarea datelor firmelor, cu promisiunea că ele nu vor intra în corpusul modelului utilizat astfel încât să devină, în mod indirect şi fără consimţământul proprietarilor, informaţii publice sau accesibile altor utilizatori”, precizează analiza. Astfel, ar putea fi accelerată adoptarea AI de către companii, efectul fiind înmulţirea aplicaţiilor practice ale AI. Complexitatea problemelor ce pot fi abordate este în creştere, dar rămân lacune importante în ceea ce priveşte completitudinea şi corectitudinea răspunsurilor.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with