Image 1
Image 2

IFPLUSACADEMIA UNGARĂ DE ȘTIINȚE. PROTEST. 

În Ungaria guvernul Orban scoate din programa școlară Istoria Artei

Academia Ungară de Științe reacționează cu indignare la decizia guvernului Orban de a scoate Istoria Artei din programa școlară începând din anul 2024. 
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

În conformitate cu noul Curriculum Național de Bază (NAT) din 2020, istoria artei ca disciplină independentă  din anul 2024 nu va mai fi predată în școlile secundare de stat din Ungaria.  Lecțiile de istorie a artei vor fi reduse la minimum. Potrivit noii programe școlare  pentru cultura va fi predată în clasă doar  45 de minute pe săptămână.
Ceea ce, atenționează Academia, face imposibil transferul de cunoștințe cuprinzătoare ale disciplinei. În paralel cu istoria artei, predarea cunoștințelor de film și media este eliminată din curriculum, iar “istoria, practica contemporană și teoria culturii vizuale sunt complet excluse din programa de liceu.”

 

„Considerăm că decizia este inacceptabilă, neavenită și extrem de dăunătoare atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, care consideră că secolele de artă plastică,  arhitecturale, industriale, precum și lucrările contemporane sunt parte integrantă a învățământului general”, scrie în Comunicatul său Academia Ungară de Științe, Comitetul Științific al Departamentului de Istoria Artei.

Comunicatul Academiei ( MTA) enumeră argumentele în favoarea menținerii manualului de Istoria Artei în școală, în licee: „Istoria imaginilor și cuvintelor este o parte importantă a tradiției culturale universale. Tradiția și prezentul artelor plastice europene și maghiare nu sunt în niciun fel inferioare moștenirii noastre literare. Acest lucru este valabil mai ales în cultura centrată pe imagine a secolului 21, care comunică cu unitatea sintetică a imaginilor și cuvintelor.”

Cunoașterea istoriei artelor, se argumentează în Comunicat,  ajută la interpretarea semnelor vizuale și a mesajelor picturale contemporane. Promovează elementele vizuale ale mediului nostru  ca lucruri modelate cu gust și simț artistic, precum și cu grija conștientă a moștenirii artistice universale, europene și naționale, întreținând cultivarea artelor noastre arhitecturale, picturale, sculpturale, artelor aplicate, precum și a patrimoniului fotografic.

 

„Eliminarea acestui corp de cunoștințe din sfera educației generale înseamnă și devalorizarea moștenirii noastre artistice naționale, ducând în cele din urmă la o slăbire a competitivității noastre culturale”, scrie în Comunicatul Academiei.

De asemenea,  “Cunoașterea istoriei artelor este importantă și pentru alte discipline – istorie, arheologie, filozofie, sociologie, psihologie – deoarece fără materie aceste discipline nu pot fi înțelese sau învățate sau practicate în întregime. „Lipsa predării materiei îngustează interoperabilitatea între discipline, îngreunează gândirea interdisciplinară”, în plus, amintirile artei maghiare fac parte din moștenirea culturii naționale la fel de mult ca și tradițiile noastre literare maghiare sau cunoașterea limbii maghiare. istorie.”

Nu este pentru prima oară când Academia Maghiară de Științe ia atitudine față de schimbările din Programa Școlară. Încă din anul 2018  a îndemnat să se păstreze Istorie Artei măcar ca materie opțională, dar fără niciun rezultat.

 

După cum scrie Informația de Duminică, Academia Maghiară de Științe a fost fondată în 1825 de contele Istvan Szechenyi, marele reformator maghiar, care a moderniazat Ungaria, a recomandat introducerea în Ungaria a realizărilor sociale, culturale, economice și tehnice din țările dezvoltate ale Europei, dar a propus și abolirea iobăgiei și impozitarea marilor proprietăți funciare.

 

Citește și: Cine este Szechenyi Istvan?

 

 

 

Protestul Comitetului Științific de Istoria Artei al Departatementului  de Filosofie și Istorie a Academiei Maghiare de Științe împotriva desființării materiei de istoria artei din programa de bază a liceului

 

 

20 decembrie 2023, Budapesta

 

În conformitate cu noul Curriculum Național de bază (NAT) din 2020, istoria artei nu va mai fi disponibilă ca materie opțională în liceele de stat din 2024, iar posibilitatea de a absolvi aceasta va înceta complet (ambele în licee). şi licee profesionale) în Ungaria. Materialul cunoștințelor istorice ale artei redus la minimum este noua cultură vizuală NAT 9–10. o integrează în materia predată în clasă (1×45 de minute pe săptămână), ceea ce face imposibilă transferul cunoștințelor cuprinzătoare ale disciplinei. Pe lângă examenul de absolvire a liceului de istoria artei întrerupt, posibilitatea de a măsura istoria artei și cunoștințele de analiză a artei a fost omisă și de la examenul de absolvire a liceului mediu de cultură vizuală.

 

 

Considerăm că decizia este inacceptabilă, neconsiderată, extrem de dăunătoare atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, care consideră miile de ani de istorie și operele contemporane de artă plastică, industrială și arhitecturală ca parte integrantă a învățământului general. Deoarece predarea cunoștințelor de film și mass-media este, de asemenea, eliminată din curriculum în paralel, istoria, practica contemporană și teoria culturii vizuale sunt complet excluse din programa de liceu.

 

Istoria imaginilor și cuvintelor este o parte la fel de importantă a tradiției culturale universale. Tradiția și prezentul artelor plastice europene și maghiare nu sunt în niciun fel inferioare moștenirii noastre literare. Acest lucru este valabil mai ales în cultura centrată pe imagine a secolului 21, care comunică cu unitatea sintetică a imaginilor și a cuvintelor.

 

Cunoașterea istoriei artelor ajută la interpretarea semnelor vizuale și a mesajelor picturale contemporane. Ajută elementele vizuale ale mediului nostru să apară ca lucruri modelate cu gust și simț artistic (fie că este vorba de spații private sau publice, modă, afișe sau web design).

 

Cunoașterea istoriei artelor promovează îngrijirea conștientă a patrimoniului artistic universal, european și național, întreținerea și îngrijirea patrimoniului nostru arhitectural, pictural, sculptural, artelor aplicate și fotografice. Eliminarea acestui material de cunoștințe din sfera educației generale înseamnă și devalorizarea moștenirii noastre artistice naționale, ducând în cele din urmă la o slăbire a competitivității noastre culturale.

 

Cunoașterea istoriei artelor facilitează și practicarea altor discipline, precum istoria, arheologia, filozofia, sociologia sau psihologia, deoarece în lipsa materiei aceste discipline nu pot fi înțelese sau învățate sau practicate în întregime. Lipsa predării disciplinei îngustează interoperabilitatea între discipline și îngreunează gândirea interdisciplinară.
Amintirile artei maghiare fac parte din moștenirea culturii naționale la fel de mult ca și tradițiile noastre literare maghiare sau cunoașterea istoriei maghiare.

 

Scoaterea materiei din învățământul liceal face imposibilă organizarea Concursurilor Naționale Academice Liceale pe această temă, care se desfășoară cu mare succes de zeci de ani.

 

Toate acestea implică o scădere a numărului de studenți admiși la cursurile universitare de istoria artei, periclitează calitatea educației, precum și oferta de specialiști în domeniul muzeologic, în conservarea monumentelor, în pedagogia muzeală și științifice.
Vizitarea muzeelor și monumentelor reprezintă și o bază semnificativă a turismului cultural în ceea ce privește veniturile statului. Eliminarea cunoștințelor de istoria artei din programa școlii secundare amenință în mod fundamental industria turismului cultural, deoarece reduce exponențial numărul de destinatari cunoscători.

 

Până acum, istoria artei era doar o disciplină opțională în învățământul liceal, putea fi predată doar în cadrul unei facultăți sau cu autorizație specială de întreținere, fiind și opțională în gama disciplinelor de absolvire a liceului. Cu toate acestea, mulți au profitat de această oportunitate. (În 2023, peste 50 de școli din 13 județe din afara capitalei au absolvit istoria artei.) Astăzi, istoria artei poate apărea ca materie independentă doar în liceele profesionale orientate spre artă (precum și în liceele întreținute de biserici și fundații). ). Cu toate acestea, posibilitatea de absolvire nu mai există nicăieri.

 

În ceea ce privește problema, Comisia Academică de Istoria Artei a Academiei Maghiare de Științe a luat deja o poziție în legătură cu transformarea NAT în 2018, îndemnând la păstrarea istoriei artei ca materie opțională.
Subsemnatii, le cerem factorilor de decizie sa faca din nou posibila alegerea istoriei artei ca materie in licee, si sa redea posibilitatea examenului de absolvire in istoria artei.

 

 

Comitetul Științific de Istoria Artei

 

Președinte: dr. Szilard Papp

Vicepreședinte: dr. Erika Kiss

Secretar: dr. Eniko Roka

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with