Image 1
Image 2

PROBLEMA PLAGIATULUI

Ministrul Ligia Deca: Toleranța în ce privește plagiatul în universitățile românești trebuie să fie zero

„Problema plagiatului este parte a unei probleme mai ample vizavi de integritatea în mediul de învățământ superior.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Consider că toleranța în ce privește plagiatul în universitățile românești trebuie să fie zero”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la Timișoara, potrivit expressdebanat.ro.

Orice examen sau evaluare are loc în învățământul superior ar trebui să se supună unor condiții de integritate, considera Ligia Deca.

„Problema plagiatului este parte a unei probleme mai ample vizavi de integritatea în mediul de învățământ superior. Consider că toleranța în ce privește plagiatul în universitățile românești trebuie să fie zero. În acest sens, cred că avem nevoie în primul rând de o cultură de integritate în universități, asta înseamnă prevenție, că nu numai lucrările de finalizare de ciclu, că vorbim de doctorat, masterat sau licență, trebuie să fie verificate. Consider că orice examen sau evaluare trebuie să asigure condiții de integritate și cred că abaterea de la regulile de integritate trebuie sancționată în primul rând în universitate și după în context național, atunci când situația o impune.”, a declarat Ligia Deca, citata de expressdebanat.ro.

Legea învățământului superior prevede sancțiuni foarte clare nu numai pentru cei care au plagiat efectiv, ci și pentru cei care au permis acest lucru, spune Ligia Deca.
„Legea învățământului superior recent intrată în vigoare prevede o serie întreagă de sancțiuni foarte clare nu numai pentru cei care au plagiat efectiv, ci și pentru cei care au permis acest lucru, fie că vorbim despre îndrumător, comisia din universitate sau cei care nu s-au asigurat că sistemul instituțional care ar trebui să sancționeze plagiatul funcționează, aici sunt sancțiuni pentru școlile doctorale în sine sau pentru instituții.

De asemenea, considerăm că o mai mare transparență ajută la prevenirea actelor care încalcă normele de integritate academică și atunci orice lucrare de doctorat, înainte de a putea fi susținută, trebuie să stea 90 de zile în transparență în așa fel încât ea să poată să fie consultată și dacă există probleme de integritate să poată fi sesizate comisiei înainte ca ea să fie susținută de candidat. Asta având în vedere și decizia Curții Constituționale, care, din păcate, limitează perioada până la care se poate interveni cu anularea titlului de doctor pentru că, spune Curtea, la un an după intrarea în circuitul civil, nu se mai poate lua o măsură juridică și aici cred că trebuie să punem cu atât mai mult accentul pe prevenție pentru că sancționarea, nu morală, ci juridică a celor care au plagiat este limitată în timp.”, a explicat Deca.

Corectare digitalizată la toate examenele

„Ne propunem ca, în acest an școlar, toate tipurile de examene naționale, Evaluare Națională, Bacalaureat, simulări, examenele care vizează cadrele didactice să se desfășoare cu evaluare digitalizată”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la TVR Info, pe 5 octombrie.

Motivele enumerate de Ligia Deca sunt< „se reduce riscul de eroare umană, se reduce birocrația, crește și capacitatea noastră să schimbăm lucrurile în funcție de rezultatele pe diferiti itemi de evaluare”.
Ligia Deca< Ne propunem ca, în acest an școlar, toate tipurile de examene naționale Evaluare Națională, Bacalaureat, simulări, examenele care vizează cadrele didactice să se desfășoare cu evaluare digitalizată, pentru că se reduce riscul de eroare umană, se reduce birocrația, crește și capacitatea noastră să schimbăm lucrurile în funcție de rezultatele pe diferiti itemi de evaluare.

Adică, putem vedea, de exemplu, că o majoritate a elevilor au o problemă cu subiectul de geometrie.
Înseamnă că avem o problemă vizavi de predare sau de programă, deci putem și noi să facem reglajele mult mai bine între evaluare și predare-învățare.