Image 1
Image 2
Acasa

EVENIMENT LA CAREI

Mircea Florian, omul care salvează tulnicul, un instrument străvechi

Evenimentul cultural “Viitorul unui străvechi instrument - tulnicul” s-a desfăşurat joi, 3 august 2023, în prezenţa unui public numeros. Este vorba despre careieni, precum şi moţi din satele învecinate, dar şi invitaţi din străinătate, colecţionari şi iubitori ai acestui instrument.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Organizat în cadrul proiectului “Salvarea patrimoniului imaterial”, Fundaţiei Mircea Florian i s-au alăturat MozArt şi Uniunea Munţii Apuseni, Muzeul Judeţean Satu Mare şi Direcţia de Cultură Carei, pentru ca acest eveniment să fie o reuşită.

“Am dorit să sprijinim un instrument care nu era muzical, ci era mai mult de a da semnale, de a comunica pe vremea când nu erau aceste mijloace de comunicare pe care le avem noi şi care instrument tinde să dispară, deşi practic ne-a acompaniat, încântat auzul şi a făcut un ecou din ceea ce eram noi, cândva. Şi ca şi orice poveste, care dacă nu mai este povestită, moare, la fel şi acest instrument ar putea fi dat uitării. Trebuie să-l protejăm şi să facem cumva să trăiască între noi. Acesta este rostul taberei de la Bobald, acesta este demersul Muzeului din Satu Mare, de a sprijini ceea ce este autentic şi când acest autentic este condus sau manageriat de Mircea Florian, nu poate decât să iasă ceva frumos”, a declarat dr. Liviu Marta, director al Muzeului Judeţean Satu Mare.

În discursul său, Bogdan Georgescu, directorul Direcţiei de Cultură Carei a felicitat iniţiatorii evenimentului devenit tradiţional, dar le-a şi mulţumit pentru faptul că l-au adus la Carei, adresându-se, în special, artistului Mircea Florian.

Instrumentul a fost utilizat în ţările europene cu relief muntos

“Vreau, încă o dată să vă felicit pentru că promovaţi aceste instrumente, promovaţi cultura tradiţională şi faceţi un pas mult mai complex decât simpla promovare, şi anume păstrarea acestor tradiţii. Aduceţi în lumină poate cea mai frumoasă parte a acestor instrumente şi această parte de comunicare dintre oamenii din trecut care ne vorbesc prin ele”, a declarat Bogdan Georgescu, în deschid-erea evenimentului.

Instrumentul a fost utiliat, cu precădere, în zonele de munte din diferite ţări din Europa. În Ţara Oaşului încă se mai foloseşte o variantă a sa, cunoscut sub denumirea de trâmbiţă şi fiind confecţionat din metal.

“Ne aflăm aici pentru că suntem obligaţi să facem faţă unei invazii a tehnologiilor greu de stăpânit, greu de integrat. Trebuie făcut ceva. Şi acel ceva am încercat să-l definesc sub o formă simplă. Acestui tulnic, care e, la propriu, pe cale de dispariţie, noi îi spunem instrument pe cale de reapariţie, fiindcă asta e ce încercăm să facem. Să trezim interesul publicului şi să-l apropiem de acest instrument, care este unul identitar”, a declarat muzicianul Mircea Florian.

A urmat momentul mult aşteptat de toţi invitaţii, şi anume reprezentaţia tulnicăreselor şi tulnicarilor care au participat la tabăra de la Situl Arheologic Bobald.

Legat de acest subiect, directorul Muzeului Judeţean a mai menţionat faptul că sunt şi tineri care s-au înscris în acest an şi care învaţă de la mentorii experimentaţi, veniţi atât din Ianculeşti, cât şi din Câmpeni.

Este vorba despre Crina Nariţa, Andreea Şoim, Elena Şchiop din Ianculeşti, Mircea Oneţ din Ianculeşti, Vlaicu Diaconescu, actriţa Cristina Bordeanu din Braşov, Cornilia Bolba şi Adelina Herja. În reprezentaţia lor, aceştia au redat sunete care aveau menirea să semnalizeze anumite pericole în diferite circumstanţe, ori prin intermediul cărora se trans-miteau mesaje uzuale.

Participanţii la tabără au fost îndelung răsplătiţi prin ropote de aplauze pentru actul artistic, dar şi pentru eforturile de a învăţa această artă a cântatului la tulnic.

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns