Image 1
Image 2
Ciornă automată

Preot dr. Cristian Boloş: Buna Vestire

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Momentul Bunei Vestiri reprezintă împlinirea cuvintelor proorocilor Vechiului Testament, care au vestit venirea lui Mesia, a Fiului lui Dumnezeu, cu sute de ani înainte: “Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel” (Isaia VII; 14).

Episodul Bunei Vestiri este consemnat de către Sfântul Luca în Evanghelia sa, în cap. I, v. 26-38. Buna Vestire (popular Blagoslovenie, Blagoveştenie) se prăznuieşte în fiecare an la 25 martie, fiind considerată cea mai veche sărbătoare închinată Maicii Domnului; este actul prin care Arhanghelul Gavriil, trimis de Dumnezeu, aduce Fecioarei Maria, şi prin ea întregii omeniri, vestea cea bună că ea Îl va naşte pe Mântuitorul Iisus Hristos.

Preotul Dorel Man, în lucrarea sa Maica Domnului. Chipul femeii în Noul Testament, prezintă extrem de sugestiv episodul întâlnirii dintre Gavriil şi Fecioara Maria. Astfel, în luna a şasea de la zămislirea minunată a Sfântului Ioan Botezătorul, Gavriil este trimis de către Dumnezeu în Nazaretul Galileii, la Fecioara Maria, logodnica lui Iosif, spre a-i aduce vestea cea mare. Maria se găsea la rugăciune în clipa în care Gavriil o salută cu următoarele cuvinte: “Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei”. Auzind acest mesaj divin, Fecioara se înspăimântă, cugetând în sine: “Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?” Se temea ca nu cumva să fie amăgită de cel viclean. Însă, îngerul o linişteşte, încredinţând-o de faptul că el este solul Domnului şi că ea s-a învrednicit să-L nască pe Fiul lui Dumnezeu: “Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Şi iată, vei lua în pântece şi vei naşte fiu şi vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt Se va chema şi Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său. Şi va împărăţi peste casa lui Iacov în veci şi împărăţia Lui nu va avea sfârşit”.

Nedumerirea Mariei nu întârzie să se manifeste: “Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?” Fecioara stă puţin în cumpănă, dar îngerul o asigură că la Dumnezeu nimic nu este cu neputinţă şi că “Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul Care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema”.

Remarcăm, aşadar, că la zămislirea lui Iisus participă întreaga Sfântă Treime, după cum spun Sfinţii Părinţi. Dacă prin Eva a intrat păcatul în lume, prin Maria, Eva cea nouă, a început mântuirea neamului omenesc, eliberarea omului din robia păcatului, împlinindu-se făgăduinţa făcută de Dumnezeu în Eden (Facere III; 15). Cuvintele îngerului au umplut-o de încredere pe Fecioara Maria, care îşi dă consimţământul, dovadă că Dumnezeu respectă libertatea de voinţă a omului: “Iată, roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău”.

Maria a fost aleasă de către Dumnezeu să-L nască pe Fiul Său datorită smereniei şi curăţiei sale sufleteşti şi trupeşti. Ea este şi va rămâne un adevărat model pentru toate mamele. A fost mereu alături de Fiul ei, a suferit pentru El, văzându-L pătimind şi răstignit, împlinindu-se proorocia dreptului Simeon: “prin sufletul tău va trece sabie” (Luca II; 35). Apoi, Maica Domnului s-a bucurat când şi-a văzut Fiul înviat din morţi, plin de slavă. De asemenea, Iisus a ascultat de mama Sa, cum vedem că s-a întâmplat la nunta din Cana Galileii, unde e prefăcut apa în vin, săvârşind prima Sa minune. El a cinstit-o, i-a purtat de grijă şi pe cruce, răstignit fiind, a încredinţat-o ucenicului Său iubit, Ioan, spunând: “Iată, fiul tău!”, iar aceluia: “Iată, mama ta!”, prin aceasta arătându-se că Maria este mama noastră, a tuturor, a întregului neam creştinesc, cea care mijloceşte pentru noi, prin rugăciune, la Fiul ei, la Dumnezeu, în vederea mântuirii sufletelor noastre.

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with