Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Stii ce drepturi ai atunci cand esti oprit in trafic?

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

[slideshow id=6538]

Agentii de circulatie aflati in trafic au devenit o obisnuinta in peisajul stradal actual. Fie ca ne place sau nu, ei isi fac meseria, fac verificari in trafic, insa multi dintre soferi nu stiu ce drepturi au atunci cand sunt opriti de  politisti.

Si cum internetul a devenit cea mai populara sursa de informatii, de curand a fost lansat un set de drepturi ale conducatorului auto in momentul in care este oprit de agentul de circulatie in trafic. Ideea a prins foarte bine, insa oamenii legii nu confirma chiar toate drepturile speculate in mesajul care circula in spatiul virtual. Asadar, soferi, nu exagerati cu cererile catre agentul rutier. Fiti, insa, atenti atunci cand se prezinta, deoarece acesta este primul lucru pe care trebuie sa il faca.

Se prezinta, spune motivul opririi si pentru care cere actele

Primul lucru pe care trebuie sa il faca politistul este sa se prezinte, iar soferul oprit are dreptul sa ii ceara acestuia o legitimatie. De asemenea, omul legii trebuie sa spuna motivul pentru care a oprit conducatoruil auto in trafic.

“Da, asa este, nu pot fi opriti in trafic fara un motiv”, spune comisar Dorin Gherman, seful Serviciului Politiei Rutiere Maramures.

Acesta a mai aratat ca exista mai multe situatii in care conducatorii pot fi opriti in trafic, si anume atunci cand politistul constata incalcarea unei reguli de circulatie, atunci cand exista informatii ca autovehiculul respectiv transporta bunuri ori valori obtinute in mod ilegal ori persoanele din masina au comis ilegalitati. De asemenea, in situatiile in care este vorba despre o actiune organizata a politistilor rutieri pe diverse tematici, situatie in care acestia vor comunica acest lucru.

Mesajul mai arata ca actele se cer numai pe un motiv si ca legea nu mai permite oprirea masinilor in trafic, iar apoi sa se caute motive de amenda.

“Asa este, insa, daca agentul de circulatie constata si alte abateri, el poate aplica amenda si pentru acestea”, a completat comisar Gherman.

Mai mult, el spune ca daca abaterea a fost inregistrata, imaginile nu pot fi derulate pentru a fi prezentate contravenientului.

Soferii nu-si cunosc toate drepturile

Soferii maramureseni, intrebati despre aceste drepturi pe care le au, au raspuns afirmativ, mai putin insa  unele aspecte legate de atestatul de a conduce masina radar, cea de a conduce masina MAI si certificatul metrologic.

Varga S.: “Stiu ca trebuie sa se prezinte si sa spuna motivul pentru care m-au oprit. Nu stiam de certificatul metrologic si legitimatia sau atestatul pentru masinile respective”, spune un sofer care s-a mai lovit de asemenea situatii.

Chiver Augustin: “Politistul trebuie sa se prezinte, sa spuna pentru ce m-a oprit. Stiu ca pot suna la 112 daca exista probleme, dar nu stiam ca pot cere certificatul metrologic sau legitimatie ori atestat pentru masina de politie”.

Pop Loredana: “Stiu cam toate drepturile pe care le am atunci cand ma opreste politia. Chiar de certificat metrologic sau atestat nu stiam ca pot cere. Dar stiu si ca nu pot da filmarea inapoi, in cazul in care m-au filmat. Stiu, ca am fost in aceasta situatie”.

Puteti suna la 112 daca sunteti in pericol

Un alt aspect amintit in spatiul virtual se refera la posibilitatea de a suna la 112, atunci cand conducatorii auto se simt “abuzati”. “Este perfect legal, insa soferii ar trebui sa stie si ca in acelasi timp poate exista un caz cu adevarat de urgenta, iar parerea mea este ca nu ar trebui sa foloseasca aceasta posibilitate decat daca intr-adevar, le-ar fi pusa viata in pericol”, a mai spus comisar Gherman. El a mai confirmat, de asemenea, ca soferii pot solicita politistului atestatul care ii permite sa lucreze pe o masina radar, o copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului, dar si o legitimatie care ii da dreptul de a conduce o masina a ministerului de interne. Chiar daca aceasta din urma cerinta, spune el, este neconcludenta pentru un conducator auto.

In schimb, doua aspecte mentionate in mesaj nu sunt confirmate de oamenii legii. Unul se refera la dreptul soferului de a-i cere ordinul de serviciul al politistului. “Acest ordin se intocmeste doar atunci cand e vorba de actiuni ce au loc in alt judet ori in alta tara”, a explicat el.

Nesemnarea procesului verbal, cu doua taisuri

De asemenea, el a mai aratat ca mentiunea ce se refera la semnarea procesului verbal nu este reala.

“Daca semneaza procesul verbal inseamna ca a luat la cunostinta sanctiunea ce i-a fost aplicata si nu ca isi recunoaste vina”, a spus comisarul. Mai mult, a aratat ca in cazul in care contravenientul nu a semnat procesul verbal, documentul ajunge, totusi, acasa prin posta. Numai ca acesta ar putea ajunge la destinatar cu intarziere, astfel ca termenul pentru contestare in instanta de 15 zile ar putea fi depasit.

Dorin Gherman a tinut sa mai faca unele precizari pentru a inlatura unele pareri din “folclor”. El a precizat ca “politistii nu au plan de amenzi, dar numarul sanctiunilor aplicate este direct proportional cu gradul de disciplina in trafic”.  De asemenea, el a comentat numarul tot mai mare de agresiuni ce au loc in trafic, intre soferi. “Este urmare a vietii stresante pe care o ducem, a nesigurantei zilei de maine, dar si a lipsei de disciplina si de educatie si a frustrarilor acumulate”.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns