Image 1
Image 2

TRAFIC SATU MARE

170.000 de mașini și 153.000 de permise sunt în județul Satu Mare

170.000 de mașini și 153.000 de  permise sunt în județul Satu Mare
Adesea, auzim numeroşi conducători auto că sunt speriaţi de intensitatea traficului rutier în Satu Mare, în anumite intervale orare, dar şi pe o serie de artere de circulaţie.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Se dovedeşte că existenţa centurii de ocolire a municipiului Satu Mare a rezolvat doar în parte afluxurile de maşini de diverse categorii, atunci când este vorba de a se deplasa spre Baia Mare, Zalău, Oradea, ca să dăm câteva exemple. Toate cele referitoare la aglomerările în traficul auto ar conduce la ideea că sunt foarte multe maşini. Nimeni nu contestă creşterea considerabilă în ultimii ani a numărului autoturismelor rulate în străinătate în ţări precum Germania, Franţa, Italia sau te miri pe unde şi aduse în România. Potrivit unor posesori de autoturisme rulate sute de kilometri în străinătate, aceste maşini sunt deosebit de bune, spre deosebire de maşinile rulate mult mai puţin în România, dar pe drumuri care, nu de puţine ori distrug maşinile şi devin rable înainte de vremea normată.

 

 

Numărul mare de maşini, dar mai ales numărul mare de posesori de permise de conducere, unele obţinute te miri unde în România, concură în mod inevitabil la creşterea evenimentelor rutiere cu pagube materiale, nu de puţine ori cu victime, inclusiv decese. Cum cele de mai sus nu ar fi argumente suficiente pentru a-i convinge pe oamenii de la volan să adopte o conduită preventivă, mai intervine şi consumul de alcool şi/sau de substanţe interzise, de către conducătorii auto. Aceste aspecte concură inevitabil la creionarea unui tablou cât mai complex al circulaţiei rutiere pe majoritatea şoselelor din judeţ şi din ţară şi necesitatea unei atenţii distributive, pe lângă a avea deprinderi formate pentru a fi şofer, fie şi amator. Despre neatenţia la volan în  sensul accidentării şi la Satu Mare a unor pietoni pe „zebră”, să nici nu mai vorbim.

 

Referitor la traficul greoi din Bucureşti, mai zilele trecute, tenismanul Ion Ţiriac, afirma pe un ton ironic, că românii sunt oameni bogaţi în condiţiile în care sunt atât de multe maşini, fiind dublat sau chiar triplat timpul de parcurgere a unor trasee din Capitală. Suntem convinşi că remarca miliardarului român a fost nu în sensul oamenilor bogaţi, ci cu trimitere la invazia de maşini uzate aduse din străinătate, nu puţine la preţuri de nerefuzat.

 

153.576 de sătmăreni au permis de conducere

 

În raportul prezentat recent de prefectul Radu Roca, cu referire la anii 2022 şi 2023, sunt incluse şi câteva informaţii privind numărul maşinilor înmatriculate, cel al examenelor pentru obţinerea permisului de conducere, rata promovabilităţii ş.a.

 

Iată câteva din informaţiile incluse în raportul la care facem referire, nu înainte de a menţiona faptul că, în judeţul Satu Mare sunt, potrivit ultimului recensământ 330.668 de persoane, iar în municipiul Satu Mare 91.520 de locuitori. Potrivit raportului la care facem referire, în anul  2023 au fost eliberate 15.309 permise de conducere noi şi preschimbate, faţă de 18.921, în anul 2022. La populaţia menţionată mai sus, 153.576 de persoane sunt deţinătoare ale permisului de conducere în 2023, în creştere de la 151.919 în 2022.
Statisticile arată existenţa a aproximativ 170.000 de maşini la nivel de judeţ. Fără comentarii inutile, mai mult de jumătate din locuitorii judeţului, adică peste 51,5%, deţin maşină. În cursul anului 2023, 12.894 de persoane au susţinut examenul teoretic pentru dobândirea permisului de conducere, cu o rată a promovabilităţii de 38%, în vreme ce în anul 2022, au fost examinate 12.913 persoane, iar rata de promovabilitate a fost de 40%.

 

La proba practică pentru dobândirea permisului de conducere s-au prezentat în anul 2023, 6.895 de persoane, rata de promovabilitate fiind de 70%, cu 4 puncte procentuale mai mare decât în anul 2022, când au susţinut examenul practice 7.546 de persoane, cu rata de promovabilitate de 66%.

 

La nivel naţional sunt înmatriculate puţin peste 10 milioane de maşini. Ponderea, adică aproximativ 5,2 milioane folosesc carburant motorina, iar puţin peste 4 milioane sunt pe benzină. Se apropie de 160.000 numărul maşinilor electrice şi hibride. Din păcate, statisticile arată că aproape 8 milioane de maşini din cele 10 milioane, au vârsta mai mare de 11 ani.

 

Mijloace de transport la sate

 

Pentru a avea o imagine mai amplă în ceea ce priveşte răspândirea mijloacelor de transport la nivelul judeţului, am contactat câţiva primari care ne-au prezentat cifrele privind maşinile pentru care se plătesc impozite în unităţile administrativ teritoriale în fruntea cărora se află. Iată informaţiile obţinute.

Szucs Szabolcs, primarul comunei Viile Satu Mare, ne-a confirmat existenţa a 1.772 de mijloace de transport cu capacitate mai mică de 12 tone, din care aproximativ 800 sunt autoturisme deţinute de persoane fizice, la care se adaugă aproximativ 530 de motociclete şi scutere, cu capacitate cilindrică sub 1.600 de centrimetri cubi, camioane, remorci ş.a.

 

Ioan Bartok Gurzău, primarul comunei Beltiug, ne-a vorbit despre existenţa a 820 autoturisme, din care 773 aparţin persoanelor fizice şi 47 sunt deţinute de persoane juridice. 156 de persoane juridice mai deţin şi alte tipuri de autovehicule.
Daniel Balogh, primarul comunei Craidorolţ, ne-a confirmat faptul că, la nivelul unităţii administrativ teritoriale se plătesc impozite şi taxe pentru 441 de autoturisme, pentru 37 de autoutilitare, 97 de tractoare , 11 maşini de peste 12 tone şi 2 autoturisme electrice, pentru care, în cursul acestui an urmează să se construiască o staţie de încărcare cu două posturi. Sursa de finanţare a acestei investiţii o să fie bugetul local.

 

Simion Ardelean, primarul comunei Homoroade, ne-a spus că în unitatea administrativ teritorială sunt 558 de autoturisme. Din păcate, susţine că ar fi dorit să participe la programul rabla pentru sate, au fost alocate fonduri din bugetul local pentru a putea fi despăgubiţi doritorii de a renunţa la maşina deţinută de ani, poate de zeci de ani, dar a fost probabil prea târziu. Fondurile alocate s-au epuizat foarte repede.

 

Vasile Toma, primarul comunei Batarci, spunea că la nivelul unităţii administrativ teritoriale se plătesc impozite pentru 2.374 de mijloace de transport, din care 783 sunt autoturisme, deţinute de persoane fizice mai ales, dar şi de persoane juridice. Locuitorii din comună au fost norocoşi. 19 maşini mai vechi de 16 ani au intrat în programul rabla pentru sate. Autoturismele au fost predate pentru dezmembrare, iar proprietarii şi-au încasat suma cuvenită.
Romi Coza, primarul comunei Crucişor, ne-a confirmat existenţa în evidenţele unităţii administrativ teritoriale 1.090 de mijloace auto, din care 658 de autoturisme sunt deţinute de persoane fizice şi juridice.

 

Primarii contactaţi s-au abţinut a face comentarii în ceea ce priveşte vârsta maşinilor pentru care se plătesc impozite şi taxe la nivelul unităţilor administrativ teritoriale, dar este puţin probabil ca la sate să fie maşini mai noi decât cele incluse în statistica naţională. Cifrele date publicităţii de Institutul Naţional de Statistică – INS, la începutul acestui an, arată că aproape 80% din parcul auto existent în România, are o vechime de peste 11 ani. Nu întâmplător se iniţiază periodic programul “Rabla”, cu scopul de scoate din circulaţie cât mai multe maşini vechi, care pot reprezenta adevărate pericole pe roţi, mai ales ca urmare a numărului mare de autoturisme aduse din străinătate în multe din judeţele ţării. Actualul număr de maşini este greu suportat de şosele, iar în oraşe, indiferent că sunt mai mari sau mai mici, spaţiile de parcare sunt insuficiente.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with