Image 1
Image 2

19 primării din judeţul Satu Mare s-au înscris în programul “Rabla local”

19 primării din judeţul Satu Mare s-au înscris în programul “Rabla local”
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Valer Beseni

Valer Cristian Beşeni, secretar de stat pe probleme PNRR în Ministerul Mediului, a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă la sediul PNL, diferitele proiecte implementate de Minister dar şi o parte din proiectele depuse şi câştigate de primăriile din judeţul Satu Mare.

Pentru început, secretarul de stat a dorit să le transmită tuturor primarilor din judeţul Satu Mare că îi sprijină, indiferent de culoarea politică, în implementarea şi derularea proietelor care sunt depuse la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Zeci de primării au diferite proiecte depuse la acest minister, pe diferite programe şi axe. Pentru extinderea sistemelor de apă şi canalizare în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenţi, au depus proiecte următoarele entităţi: Apaserv Satu Mare (două proiecte în valoare de peste 22 milioane lei, comunele Păuleşti, Odoreu, Bătarci, Turţ, Tarna Mare, Certeze, şi Apa.
Alocarea financiară totală este de 780.000.000 Euro, echivalentul a 3.837.210.000,00 lei. Valoarea maximă eligibilă a proiectului este de 15.000.000 euro/ proiect, echivalent a 73.792.500,00 lei/ proiect, corespunde unui: Cost unitar de 146.250,00 euro/km, echivalent a 719.476,88 lei/km, fără TVA, pentru extinderea reţelelor de distribuţie a apei; Cost unitar de 218.400,00 euro/km, echivalent a 1.074.418,80 lei/km, pentru extinderea reţelelor de apă uzată.
Pentru colectarea apelor uzate în aglomerările mai mici de 2000 de locuitori, a depus un proiect în valoare de 5,6 milioane lei, comuna Urziceni.

Pe componenta Managementul deşeurilor, subinvestiţia centre de colectare prin aport voluntar, au depus proiecte comunele Odoreu, Socond, Apa, Culciu, Bârsău, Urziceni, Tarna Mare, Săuca, Santău, Supur, Pişcolţ, Păuleşti, Pomi. Pe aceeaşi componentă dar subinvestiţia “construirea de insule ecologice digitalizate”, vor primi finanţări municipiul Carei şi oraşele Ardud şi Livada. Activităţile propuse prin proiecte vor cuprinde investiţiile necesare înfiinţării de centre de colectare prin aport voluntar ce vor asigura colectarea separată a deşeurilor care nu pot fi colectate în sistem „door-to-door”, respectiv deşeuri reciclabile şi biodeşeuri care nu pot fi colectate în pubelele individuale, precum şi fluxurile speciale de deşeuri – deşeuri voluminoase, deşeuri textile, deşeuri din lemn, mobilier, deşeuri din anvelope, deşeuri de echipamente electrice şi electronice, baterii uzate, deşeuri periculoase, deşeuri de cadavre animale, deşeuri de gradină, deşeuri din construcţii şi demolări.

Programele “Casa Verde” şi “Rabla local”

De asemenea, Ministerul Mediului derulează un program “Rabla local” pentru maşini, altul decât cel care presupune achiziţia unei maşini noi. Programul se derulează prin intermediul primăriilor care asigură cofinanţare de 20% pentru acest proiect. Este vorba de oferirea unui voucher de 3000 de lei pentru cetăţenii care doresc să renunţe la vechea maşină, fără a fi obligaţi însă să îşi achiziţioneze un autoturism nou. Din valoarea tichetului, 80% acordă AFM şi 20% primăria care s-a înscris în program. În judeţul Satu Mare s-au înscris 20 de primării, dar 19 au fost acceptate: Batarci, Tarna Mare, Socond, Vetiş, Medieşu Aurit, Terebeşti, Apa, Gherţa Mică, Certeze, Racşa, Botiz, Santău, Turţ, Vama, Supur, Cămărzana, Dorolţ, Târşolţ şi Pomi. Cele 19 primării speră să scape de 1095 de rable aflate în proprietatea localnicilor. Pe plan naţional, se speră că vor fi casate 100.000 de maşini vechi.

În ce priveşte programul “Casa Verde Fotovoltaice”, bugetul total pentru acest program a fost de 1,75 miliarde de lei. Beneficiarul trebuie să contribuie cu o sumă de 2.000 de lei, iar AFM acordă suma de 20.000 de lei. În cele 8 regiuni s-au înscris un număr de 86625 de beneficiari persoane fizice. Din păcate, fondurile s-au epuizat în câteva minute, pentru toate regiunile, pentru că înscrierea a fost destul de uşoară, fiind necesare doar 4 – 5 documente. În perioada 27 – 29 iunie se vor putea înscrie unităţile de cult, având un buget de 17,5 milioane de lei. După 15 iulie se va publica lista de firme acreditate care pot să instaleze aceste sisteme, în momentul de faţă fiind 754 de firme înscrise. După ce se va publica lista cu aceste firme, beneficiarii îşi vor putea alege firma cu care vor dori să lucreze, având totodată un termen de 90 de zile pentru această procedură.

 

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with