Cum ar fi fost piața de artă fără Pablo Picasso în acest an?
În jurul celei de-a 50-a aniversări de la moartea omului care a întruchipat modernismului clasic – ca nimeni altul, operele sale s-au plasat cu încredere în vârful licitaţiilor internaţionale de artă . „Femme à la montre”, un portret al iubitei sale de atunci Marie-Thérèse Walter pictat în „anul miracol” al lui Picasso din 1932, vândut cu 121 de milioane de dolari la New York în toamnă; Cumpărătorul anonim a plătit Sotheby’s 139,4 milioane cu o primă.
Piața de artă a devenit mai incertă.
S-au dus vremurile hype-ului comerțului cu artă alimentat de pandemie, când cei bogați nu știau ce să facă cu banii lor, comerțul online a explodat și colecții excepționale precum cea a co-fondatorului Microsoft, Paul G. Allen, au adus arta modernă în prim plan.
Piața de acest fel nu va mai fi disponibilă în curând.
Într-un mediu care a devenit și mai incert din punct de vedere economic, politic și ecologic, mult lăudata corecție a pieței de artă intră acum în vigoare în segmentul de vârf al industriei licitațiilor. În 2023, Christie’s a fost nevoită să accepte o scădere a vânzărilor de peste un sfert din licitațiile de artă față de anul precedent , al cărui șef Guillaume Cerutti a vorbit despre un „an al paradoxurilor” în conferința de presă anuală de dinainte de Crăciun. Conform propriilor informații, compania a generat vânzări de 6,2 miliarde de dolari cu produse de artă și de lux; La sfârșitul anului 2022, s-au înregistrat vânzări record de 8,4 miliarde. Dar rezultatul actual este încă peste cel din 2019, iar minusul față de 2022, dacă excludeți licitațiile Paul Allen, este moderat la șapte procente.
Christie’s se uită cu speranță la divizia de bunuri de lux: a crescut, odată cu licitația unui inel cu un diamant albastru de 17,6 carate pentru un incredibil de 48 de milioane de dolari la Geneva, jucând un rol semnificativ și a atras clienți noi, tineri, în special din China. Au crescut și vânzările private. Numărul de loturi asigurate cu garanții sau oferte irevocabile la marile licitații de seară a demonstrat cât de eficient s-a desfășurat munca în culise.
Cifre stabile la Sotheby’s
Concurentul Sotheby’s poate părea mai larg la sfârșitul anului: la toate diviziile, s-au realizat vânzări de aproximativ opt miliarde de dolari, la fel ca anul trecut, anunță casa de licitații. Cererea de calitate superioară rămâne neîntreruptă, afirmă CEO Charles F. Stewart. Acesta este ceea ce reprezintă Picasso, la fel ca și „Codex Sassoon”, care a fost vândut la New York cu 38,1 milioane de dolari brut: Niciun alt manuscris nu a câștigat vreodată un preț mai mare la licitație decât această Biblie ebraică veche de o mie de ani.
În timp ce prețurile nete din primele zece opere de artă au totalizat aproape un miliard de dolari în 2022, acestea au ajuns la aproximativ 565 de milioane în 2023.
Artistele de sex feminin ajung încet din urmă în ceea ce privește aprecierea: lucrările lor nu au fost incluse în lista celor mai scumpi cincizeci de artiști de anul trecut; acum sunt Louise Bourgeois, Georgia O’Keeffe și Joan Mitchell. Cu toate acestea, datorită expansiunii, lucrurile progresează în Franța: Acolo, casa de licitații Artcurial, care tocmai a fost absorbită de Beurret Bailly Widmer, a raportat cel mai bun rezultat din istoria companiei sale cu vânzări de 217 milioane de euro. Cel mai mare premiu al anului: un Ferrari.
Fii primul care comentează