Image 1
Image 2

A început nebunia sondajelor

Făcute din propria inițiativă de casele de sondaje, comandate de partide, de candidați, făcute chiar de către partide, în mod neprofesionist, sondajele sunt instrumente electorale care avantajează sau dezavantajează partide sau candidați.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Anul acesta au loc patru rânduri de alegeri. În acela;i timp alegerile prezidențiale se organizează în două tururi. Deci anul acesta un alegător conștiincios se va duce anul la vot de cinci ori.
Cu toate că ordinea alegerilor este deja stabilită, alegerile parlamentare fiind primele, iar alegerile prezidențiale ultimele,  atenția generală este focusată pe alegerea președintelui țării.

Primele sondaje realizate sunt haotice. Sunt introduse în chestionare candidați care nu și-au anunțat candidatura.

Mircea Geoană, desigur că și-ar dori să redevină candidatul PSD, însă Marcel Ciolacu a lansat câteva atacuri subtile la adresa lui.

Este clar că președintele PSD, profitând și de vizibilitatea care i-o oferă funcția de prim ministru, își dorește să candideze la președinția României. Când se mai întâlnește cu o asemenea șansă?  Niciodată.

Dacă și Viorica Dăncilă, slab cotată în toate sondajele, nu a ratat șansa de a-și înscrie  numele în istoria  candidaților la cea mai înaltă funcție în stat, cum să renunțe Marcel Ciolacu în  favoarea altuia?

Pierzând alegerile prezidențiale în ultimii 20 de ani, PSD pune mare accent pe aceste alegeri. De ce printre numele introduse în chestionarele pentru alegerile prezidențiale se află și Victor Ponta?

A pierdut în fața lui Klaus Iohannis când era în fruntea celui mai mare partid și deținea și funcția de prim ministru și se va lansa într-o nouă cursă electorală? Greu de crezut.

Dacă prezidențialele ar fi organizate simultan cu parlamentarele candidatura lui ar avea o logică: ar fi o locomotivă pentru Pro România. Cum prezidențialele sunt în urma tuturor alegerilor ce sens are?

Dar să prezentăm varianta unui sondaj.  Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri prezidențiale, potrivit sondajului, s-a obține următoarele rezultate: Mircea Geoană, (independent) 26,5%. Marcel Ciolacu  (PSD) 18,9%. Diana Șoșoacă (SOS România) 14%. George Simion (AUR) 13,3%.  Nicolae Ciucă (PNL) 11,4%.  Cătălin Drulă (Alianța Dreapta Unită) 5,9%.

Două concluzii se pot trage din acest sondaj. În primul rând că  Mircea Geoană este mai bine plasat decât Marcel Ciolacu, iar în al doilea rând că Nicolae Ciucă nu intră în turul doi.

Restul rezultatelor nu sunt decât de decor. Însă dacă adunăm procentul lui George Simion, 13,3%  cu procentul Dianei Șoșoacă, 14%, ar rezulta că adunate, dacă doar unul dintre ei candidează, Șoșoacă sau Simion, cu 26,3%, trece pe locul doi, la 0,2% în urma lui Mircea Geoană, dar înaintea lui Marcel Ciolacu.

Candidatului PNL Nicolae Ciucă sondajul nu-i dă nicio șansă de a intra în turul doi. Este adevărat că PNL se mișcă foarte greu. Partidul nu face nici cel mai mic gest de a arăta că a înțeles că s-a intrat în anul electoral 2024.

Fiecare partid mai face câte ceva, o conferință de presă, mai participă la emisiuni televizate, sunt activi în presa scrisă sau pe site-uri. Liberalii par că abia au aflat că există rețele de socializare și se limitează să posteze pe conturile lor.

S-a demonstrat deja că rețelele de socializare sunt de domeniul trecutului pentru partidele clasice. Ele mai folosesc dar pentru mobilizarea celor care au ales ca strategie electorală calea protestelor.

Din majoritatea sondajelor de până acum se poate reține că prezența la vot va fi mult mai mare decât la alegerile din trecut. Dificultățile cu care se confruntă populația și firmele scot la vot alegători care de regulă nu s-au prezentat la vot în trecut.

Evoluția economiei la scară mondială, marile probleme sociale nerezolvate de guvernele în funcțiune, avantajează partidele populiste din ce în ce mai agresive.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with