Image 1
Image 2

MEDICINĂ ALTERNATIVĂ

AYURVEDA – o altă metodă naturală de întărire a imunității

AYURVEDA – o altă metodă naturală de întărire a imunității
Un sistem terapeutic care se extinde în lumea europeană este cel al medicinei ayurvedice. Cu mai mult de 5.000 de ani în urmă, un grup de maeștrii spirituali cunoscuți sub numele de rishi au compilat vechile texte filozofice și spirituale hinduse numite vede.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Acestea reprezintă un sistem de cunoaștere foarte bine elaborat ce include știința vieții așa cum a fost ea relevată rishi-lor prin ceea ce noi am numi astăzi inspirația divină. Sistemul de cunoaștere din vede cuprinde patru ramuri numite științele vedice: cunoașterea de sine, yoga, astrologia vedică și ayurveda.

 

 

Ayurveda se ocupă cu problemele de sănătate fizică, dietă, plante și masaj. Ayurveda era metoda prin care se întreținea timpul, astfel încât să poată fi urmărită fără piedici dezvoltarea spirituală. Susținătorii ayurvedei afirmă că ea constituie cel mai vechi sistem de tratament natural de pe pământ și rădăcina comună a multor tradiții medicale actuale. Metodele ei ocolesc intervențiile chirurgicale, nu sunt toxice și depind în mare măsură de dorința fiecăruia de a trăi într-un mod cât mai sănătos.

 

 

 

 

PRINCIPIILE CHEIE

 

a) ENERGIA VITALĂ: PRAMA
Ca și celelalte tradiții medicale cu fundament naturist, ayurveda are în centrul teoriei ei conceptul de energie vitală, numită prama. Aceasta exprimă energia originară care dă viață trupului și sufletului. La fel ca și energia qi (chi) din tradiția chineză, prama reprezintă forța nevăzută care stă la baza vieții și sănătății. Fiind considerată o forță cu calități nutritive ce poate fi adusă în timp prin respirație, bineînțeles că în cadrul ayurvedei, exercițiile de respirație vor avea un rol important în promovarea sănătății. Respirația este calea nemijlocită prin care se poate aduce și construi energia vitală în timpul omului.
Ayurveda folosește o serie de exerciții de respirație numite pranayama, prin care se absoarbe prana. Aceasta din urmă dă viață timpului și contribuie la menținerea sănătății.

 

 

 

b) CELE CINCI ELEMENTE
În centrul teoriei ayurvedice principiul conform căruia la baza existenței se află 5 elemente principale: pământul, aerul, focul, apa și eterul. Aceste principii reprezintă nu numai elementele grosiere, cât și acțiunea și interacțiunea care conduce și dă chip întregii existențe materiale și proceselor vitale. Acțiunea și interacțiunea acestor cinci elemente servește ca fundament pentru a înțelege sănătatea, boala, conformația individuală și modul în care se poate menține sau restaura armonia timpului.

 

 

 

c) CONFORMAȚIA INDIVIDUALĂ

În medicina ayurvedică se cunoaște că fiecăruia dintre noi i s-a dăruit la naștere o anumită conformație, care nu se modifică pe tot parcursul vieții. Această conformație reprezintă modul unic de asigurare a celor cinci elemente din interiorul persoanei și modul în care se manifestă ele pe parcursul vieții.

În interiorul trupului, cele cinci elemente sunt mai departe organizate în trei principii cu sfere mai largi, numite dosha: vata (eter și aer), pitta (foc și apă) și kapha (pământ și apă). Împreună, cele trei dosha formează tridosha. Ele reprezintă constituenții prinipali care formează activitățile fiziologice și psihologice. Ele împreună determină, de fapt, metabolismul, psiho-fiziologia și tipul psihosomatic specific.
Modelul pe care acestea îl imprimă ființei umane se numește prakriti. Există 7 tipuri principale de prakriti, cu multe diferențe aproape subtile între ele. La unii oameni, prakriti este determinat de o singură dosha: vata, pitta sau kapha. La alții pakriti este ceva mai complex, influențat de mai mulți factori sau dosha multilpe.

 

 

VATA. Aceasta este cea mai luminată dosha, căci ea reprezintă aerul și eterul, mișcarea ușoară la orice nivel și în orice direcție. Vata guvernează mișcările celulelor din timp, mișcările fluidelor și materialelor din celule (sau timp), activitatea organelor și mușchilor, funcțiile motoare și senzoriale și mișcarea gândurilor din mintea individului situat în lume. Oamenii în care predomină vata sunt activi, agitați, neobosiți. Ei au nevoie de mișcare și activitate pentru a-și putea menține armonia interioară. De obiecei sunt foarte energici, deși nu folosesc așa cum ar trebui excesul de energie, ei umblă de colo până colo, pierd vremea fără rost. Au tendința de a-și rispi energia, așa cum tind să-și cheltuiască banii cu mare ușurință. Persoanele de tip vata preferă să fie artiști sau muzicieni, mai degrabă decât să se angajeze ca alții. Vata risipește.

 

PITTA. Este considerată adesea ca fiind energia transformatoare. O funcție a acesteia este digestia, transformarea hranei în energie și, în final transformarea țesuturilor timpului. Pitta guvernează activitatea digestivă, temperatura timpului și alte funcții metabolice.
Focul este un simbol foarte potrivit pentru a reprezenta această dosha.
Oamenii de tip pitta sunt de multe ori implicați în activități transformatoare, schimbând un lucru în altul. Pot avea, de asemeanea însușiri pătimașe. Sunt iritabili, nervoși, agresivi, au fața roșie sau se întrec adesea cu ceilalți. Ei sunt înclinați să strângă bani pentru a-i transforma în ceva folositor vieții lor. Pot fi buni conducători. Pitta transformă.

 

KAPHA. Kapha este elementul cel mai dens, oferind structura și conținutul fizic al timpului. Formată din pământ și apă, ea reprezintă acumularea și constituirea structurii dense. Kapha vindecă rănile, umple spațiile goale și dă putere fizică timpului. Kapha reprezintă țesutul, fluidul și substanța trupului.

 

 

Oamenii de tip kapha sunt greoi, cu mișcări lente, solizi și cu mare voință fizică. Aceștia sunt foarte stabili, constanți, cu personalitate linștită. Au tendința de a strânge banii, putând cu ușurință să devină bogați datorită marii lor dorințe de a acumula.

 

 

Oamenii de tip Kapha nu fac prea multă mișcare și pot fi buni manageri fără a ieși în evidență. Kapha acumulează.
Pe firul vieții noastre, rareori întâlnim oameni care să aparțină doar unei singure dosha vata, pitta sau kapha cel mai frecvent întâlnim oameni cu dosha multiple, ca de exemplu: vata-pitta, pitta-kapha, vata-Kapha și vata-pitta-Kapha, ultimul fiind tipul cel mai complex de dosha.

 

 

 

 

d) BOALA ȘI SĂNĂTATEA

În Ayurveda sănătatea înseamnă echilibrul forțelor din interiorul individului și armonia lui cu lumea înconjurătoare. Când este sănătos, individual trăiește în concordanță cu prakriti-ul dăruit lui la naștere. Cu alte cuvinte, modul de viață și starea obișnuită a sănătății este în concordanță cu constituția sa unică individuală.

 

Boala apare atunci când modelul înnăscut se dezechilibrează. Armonia anumitor dosha se strică din cauza oboselii cornice, din cauza anumitor mâncăruri, a mediului ambiant toxic și multor altor factori. În Ayurveda axată pe relația dintre trup și suflet o altă cauză a dezechilibrului este reprimarea emoțiilor. De exemplu, frica reprimată determină dezechilibrul lui vata, furia cauzează execesul de pitta, iar invidia, lăcomia și atașamentul față de obiecte sporește Kapha. Dezechilibrul poate fi datorat și excesului sau insuficienței de vata, pitta, kapha, indiferent de dosha individului. Configurația sau modelul disfuncțional care poate apărea se numește vikriti, care în sens literar înseamnă ,,deviere de la natură,, De exemplu o persoană, prakriti poate avea ca dosha principal pitta. Însă sub influența unor factori ca frigul, umezeala, teama reprimată, lipsa de odihnă, pitta se poate transforma în vata. Astfel vikriti indică vata ca fiind dosha predominantă.

 

Dezechilibrul ce rezultă astfel slăbește pe aghi, focul ce guvernează metabolismul și rezistența organismului în care se pot acumula cu ușurință toxine, denumite ama. Acestea circulă prin tot trupul, se stabilesc într-o zonă și cauzează simptome sau boli.
Așadar, în medicina indiană se dă o mare atenție dezintoxicării, eliminării lui ama, prin cele trei mala, transpirație, urină și materii fecale. Producerea și eliminarea naturală a acesteia este considerată esențială pentru menținerea sănătății. Caracteristicile celor trei mala sunt folosite pentru diagnosticarea esențială pentru menținerea sănătății. Caracteristicile celor trei mala sunt folosite pentru diagnosticarea și analiza generală a sănătății.

 

 

Tipuri de boli: Bolile sunt clasificate în funcție de originile lor (psihologice, sufletești sau fizice, după locul unde se manifestă în timp, după doha pe care o reprezintă. Deoarece fiecare dintre noi posedă toate cele trei tipuri de dosha, tulburările pot fi provocate de oricare dintre ele sau de toate la un loc. De obicei însă problemele se datorează principiului dosha predominant. Exemple: Oamenii cu constituție vata sunt predispuși la boli specifice acesteia, cum ar fi dureri dorsale inferioare, sciatică, artrită, gaze intenstinale, paralizie, nevralgie și boli ale sistemului nervos. Oamenii de tip pitta sunt predispuși bolilor de ficat, vezică biliară, gastrită, ulcer peptic, boli inflamatorii șo boli ale pielii, cum ar fi urticaria. Oamenii de tip Kapha sunt predispuși la boli datorate acestei dosha de exemplu amigdalită, bronșită, sinuzită și congestii pulmonare.

 

Însă oamenii pot avea boli care nu corespund tipului de dosha. Oricine, chiar și persoanele de tip Kapha sau vata pot avea boli pitta, dar din fericire cei în cauză scapă repede de ele, căci pitta nu este însușirea principală a constituției lor. Însă o persoană de tip pitta cu greu se poate vindeca de o bola inflamatorie pitta, deoarece natura ei este caldă și o predispune la astfel de boli.
Mâncarea și cele șase gusturi. Terapia dietetică ayurvedică are ca scop rechilibrarea principiului dosha. Astfel, există diete speciale pentru reducerea sau ”împăcarea”, fiecărei dosha, în funcție de tipul acesteia. Gusturile mâncărurilor sunt importante în Ayurveda deoarece ele furnizează repere prin care se poate ști ce mâncare este folosită și ce mâncare este pentru armonia tridoshei. Cele șase gusturi sunt următoarele:
– Dulce (zahăr, pâine, făinoase, orez, lapte, unt)> Acru (iaurt, brânză, lămâie)> Sărat (sarea)> Picant (mâncăruri condimentate, ghimbir, piper, chimin)>
Amar (legume verzi cu frunze mari, șofran de India)> Astringent (fasole, linte, rodie). Efectele gusturilor asupra doshei sunt: Dulcele, acrul și săratul scad vata și cresc Kapha> Picantul, amarul și astringentul scad Kapha și cresc vata> Dulcele, amarul și astringentul scad pitta> Acrul, săratul și picantul cresc pitta.
În mod ideal, ar trebui ca la o masă să existe toate cele șase gusturi, în diferite proporții, în funcție de dosha necesară pentru echilibru. Atunci când avem preferințe ( nu o poftă foarte puternică) pentru anumite gusturi, înseamnă că acestea sunt gusturile necesare echilibrării doshei. Pe de altă parte, pofta nemaipomenită pentru anumite gusturi indică un dezechilibru ascuns, care va fi agravat de aceste gusturi.

 

 

Tratarea bolilor: Ayurveda urmărește în primul rând prevenirea bolilor și promovarea sănătății. Are însă și un sistem complet pentru tratarea bolilor. În ambele cazuri, scopul general este acesta de a păstra echilibrul doshei și de a purifica întregul sistem psihosomatic. Astfel, nu agenții patogeni sunt obiectul principal al tratamentului, ci integrarea generală a pacientului și întărirea rezistenței gazdei. Alături de dieta, care trebuie aleasă cu mare grijă, în funcție de tipul constituției și situația unică a fiecăruia, medicina indiană folosește rasayana. Rasayana este un regim care poate fi de 2 feluri: rasayana vegetală: – formule dietetice vegetale care ajută la echilibrarea doshei și rasayana comportamentală: – modificări ale comportamentului sau modului de viață adecvate structurii tridosha a persoanei.

 

 

Plantele.
Rasayana vegetală este recomandată pentru menținerea sănătății și creșterea longevității. Ea este reprezentată de preparate din fructe, plante și anumite minerale> acestea preparate nu au echivalențe în medicina convențională occidentală. Acestea se prezintă în diferite forme, cum ar fi tinctura, compoturile (paste sau jeleuri) ceaiuri, pastile sau pudră amestecate cu mâncare. Textele ayurvedice clasice prescriu anumite rasayane pentru anumite boli, promovarea sănătății în genere, sporirea rezistenței la boli, activarea mecanismului de reparare a țesuturilor și împiedicarea deteriorării provocate prin îmbătrânire. Fiecare rasayana poate conține zece sau douăzeci de plante diferite, care la rândul lor conțin sute sau mii de elemente chimice. Aici ayurveda și alopatia (medicina contemporană) sunt foarte diferite. După teoria ayurvedică preparate vegetale, de multe ori făcute din întreaga plantă, sunt mai bune, deoarece au mai mult constituienți chimici care acționează singuri, spre deosebire de substanțele izolate, pe care noi le considerăm importante și care au efecte secundare negative.

 

În India sunt peste 150 de companii care fabrică produse tradiționale din plante. Deși medicina indiană are o vechime de peste 5.000 de ani ea oferă câteva răspunsuri interesante problemei bolilor societății moderne. Datorită faptului că vata guvernează sistemul nervos, ea este dosha care se dezechilibrează cel mai repede în urma stresului cronic. Viața agitată a societății occidentale contribuie la dereglarea vata.

 

Mesele frugale, mașinile grăbite, naveta, programul încărcat și alte probleme care trebuie rezolvate repede favorizează dezechilibrul vata la nivelul unei întregi societăți, devenind chiar noima acesteia. Una dintre consecințe este transformarea acestei stări într-un comportament dietetic general. Toți au poftă de mâncăruri dulci, acre, sărate, care consumate în cantități exagerate au efecte negative asupra sănătății. O altă consecință a dezechilibrului vata este oboseala cronică care deteriorează integritatea sistemelor vitale ale trupului.
Acesta poate fi un element al sindromului disfuncționl imunitar al oboselii cronice, unde sistemul imunitar devine hiperactiv, el însuși părând a fi într-o perpetuă stare de dezechilibru al principiului vata și producând cantități exagerate de hormoni cu efecte toxice pentru timp, provocând o gamă largă de simptome.

 

În concepția ayurvedei, cel mai bun antidot al dezechilibrului energiei vata este meditația. Multe investigații ale efectelor medicale ale meditației au condus la concluzia că aceasta este eficace în cazul bolilor sistemului imunitar, al bolilor datorate stresului și altele. Faptul că ayurveda încurajează meditația o transformă pe acesta într-o metodă foarte potrivită pentru multe boli ale societății moderne.