Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Drumul expres Satu Mare – Vetiş – Ungaria va trece peste mai mult de 400 parcele de teren

harta drum expres
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Acasa
Asculta acest articol
Drumul expres Satu Mare - Vetiş - Ungaria va trece peste mai mult de 400 parcele de teren
Harta drum expres

După ce în cursul anului 2022 a fost dată în folosinţă Centura de ocolire a municipiului Satu Mare, în paralel se lucrează la construirea podului peste râul Someş în zona ştrandului sătmărean, ambele obiective de investiţii menite a descongestiona traficul auto în reşedinţa de judeţ, iată că tot mai des se vorbeşte despre realizarea drumului expres care va lega judeţul Satu Mare de autostrada M 49 din Ungaria, prin viitorul punct de trecere a fronierei Oar – comuna Vetiş.

Drumul expres Satu Mare-Vetiş-Oar-graniţa cu Ungaria, traversează în judeţul Satu Mare intravilanul şi extravilanul UAT Vetiş şi extravilanul Municipiului Satu Mare. Proiectul se află în faza obţinerii avizelor, fiind în atenţia autorităţilor de ani de zile.
Proiectul propune şi realizarea unui drum de legătură, care va asigura conexiunea cu drumul naţional DN19. De asemenea, traseul drumului supratraversează DJ194B în zona localităţii Vetiş şi se află în imediata vecinătate a drumului comunal DC 60.
Suprafaţa de teren ocupată definitiv de drumul expres a fost estimată la 143 ha, pe baza limitei de construcţie a drumului.

Terenurile ocupate definitiv sunt acele suprafeţe de teren ce vor fi ocupate de ampriză, zona de siguranţă a acesteia şi pentru restabilirea de legături rutiere, dotările drumului expres şi relocările de utilităţi.

Începutul drumului expres se găseşte pe şoseaua de centură a municipiului Satu Mare, o zonă de luncă, la nord de DN19, între podul peste Someş şi nodul cu DN19 (Drumul Careiului), loc unde se va amenaja un nod de tip „trompeta”. Viteza de proiectare este de 60 km/h pentru toate bretelele.

Nodul a fost amplasat astfel încât să se poată înscrie între bretelele nodului existent ce asigură schimbul de trafic între Varianta Ocolitoare Satu Mare – DN19 şi podul Variantei Ocolitoare peste râul Someş. Pentru integrarea în această zonă, traseul a trebuit adaptat pe primii kilometri.

Câteva date tehnice

Executivul de la Bucureşti a aprobat marţi, 29 noiembrie 2022, indicatorii tehnico-economici pentru Drumul Expres Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Graniţa Româno- Ungară – Drum Expres M49 Ungaria). Licitaţia investiţiei este programată pentru această lună, dacă nu vor exista motive temeinice de amânare.

Indicatorii tehnico-economici pentru Drumul Expres Satu Mare – Oar – Frontieră Ungaria menţionează printre altele faptul că investiţia ar urma să coste aproximativ 900 de milioane de lei, din fonduri nerambursabile. Traseul se desprinde din Centura Satu Mare, şosea de 19 kilometri finalizată în vara anului 2022 şi Oar, unde se conectează cu Drumul Expres M 49 din Ungaria. Din cei 15 kilometri, aproape 11 sunt cu profil de Drum Expres, iar restul de 4 reprezintă şosea de legătură. Durata de execuţie este de 24 de luni. Punctul de frontieră va deveni, astfel, prima vamă dintre România şi Ungaria amenajată pe un Drum Expres, punctele de trecere a frontierei de la Nădlac 2 şi Borş 2 fiind pe Autostrăzile A1 şi A3.

Proiectul pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) -Oar (Graniţa Româno- Ungară -Drum Expres M49 Ungaria)”, judeţul Satu Mare”, s-a aflat pe agenda şedinţei de Guvern din 29 noiembrie. Ministerul Transporturilor arată că, la frontiera de nord-vest, vama Petea este foarte aglomerată, iar capacitatea Drumului Naţional, depăşită.

În prezent, legătura dintre Satu Mare şi graniţa Româno-Ungară se realizează prin intermediul drumului naţional DN 19A (Satu Mare – Petea), care are câte o bandă de circulaţie pe sens şi un trafic foarte ridicat, cu sectoare pe care este atinsă capacitatea de circulaţie a drumului.

Acest proiect face parte din strategia de implementare la nivel naţional pentru Drumul Expres cu denumirea generică „Someş Expres”/coridorul trans-frontalier 3 CTF3 – „Someş”,  cuprins în M.P.G.T., asigurând baza necesară cererii de transport în creştere şi un grad ridicat de siguranţă a traficului rutier. În cadrul documentaţiei tehnico – economice, a fost realizată Analiza multicriterială: în prima etapă au fost analizate 5 variante de traseu departajate pe baza a şase criterii, respectiv: costul de referinţă al fiecărei variante, atractivitatea pentru utilizatori, condiţiile geologice şi geotehnice, impactul asupra mediului, raportul Beneficiu Cost economic în primul an, interferenţa cu elementele VO Satu Mare. În cadrul etapei 2 al Analizei multicriteriale au fost analizate cele 2 variante de traseu care au obţinut cel mai bun punctaj în etapa 1. Obiectivul acestei etape a fost de a stabili varianta optimă de traseu după aplicarea celor 4 criterii: costul de referinţă al fiecărei variante, rentabilitatea economică a investiţiei, impactul asupra mediului, condiţii de circulaţie la racordarea cu VO Satu Mare. Oportunitatea investiţiei – asigură un parcurs mai rapid pentru traficul pe distanţe lungi de pasageri şi mărfuri, prin viteza ridicată de deplasare, prin reducerea costurilor operaţionale şi prin îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei şi un impact asupra mediului limitat care să ia în considerare riscurile schimbărilor climatice, precum şi măsurile de adaptare şi reducere a impactului asupra mediului.

Lăţimea Drumului Expres este de 21,5 metri cu profil 2X2, separatoare de sens şi acostament; lungimea este 10,831 km Drum Expres; 4,031 km drum de legătură între Drumul Expres Satu Mare – Oar şi DN19; 2 benzi pe sens, cu o lăţime de 21,50 m; Nod Rutier VO Satu Mare; Nod Rutier cu drumul de legătură DN19; Lucrări de artă; Pasaj Nod Rutier la VO Satu Mare, km 0+408; Pasaj pe drumul expres peste DC60, km 3+068; Pasaj pe drum expres peste drum local, km 6+051.

Acest proiect face parte din Someş Expres, sector Nord Livada – Petea, iar în Programul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030 se regăseşte ca făcând parte din coridorul transfrontalier 3 CTF3 – Someş.

Opinia primarului din Vetiş, Iuliu Ilyes

       Un dialog purtat cu Iuliu Ilyes, primarul comunei Vetiş, evidenţiază faptul că implementarea acestui proiect de investiţii de interes maxim pentru zonă, de mare anvergură, presupune inclusiv exproprierea unor însemnate suprafeţe de teren, în marea lor majoritate din extravilanele localităţilor Vetiş-Oar şi Satu Mare. Din documentaţiile elaborate rezultă faptul că este vorba despre aproximativ 143 de hectare de teren, din care aproximativ două treimi de pe raza comunei Vetiş, preponderent teren agricol din extravilan, drumuri de exploataţie şi canale, pe raza municipiului Satu Mare, la care se vor adăuga şi terenuri proprietate privată. Primarul Iuliu Ilyes a menţionat faptul că pe raza comunei Vetiş ar fi vizate aproximativ 403 parcele de teren, însumând aproximativ 87,3 hectare de teren, majoritatea proprietate privată, fiind vorba despre aproximativ 80,6 hectare de teren arabil, la care se adaugă câteva hectare de teren din fosta exploataţie pomicolă de la Decebal.

       Activitatea de expropriere va fi girată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR. Marile probleme, după cum a menţionat primarul Ilyes, vor apărea ca urmare a faptului că după punerile în posesie, o bună parte a terenurilor nu au fost intabulate din diverse motive. Asta în ciuda faptului că la nivelul comunei Vetiş este în stadiu avansat de lucru cadastrul general.

Cele mai mari probleme vor putea să apară în situaţiile în care, moştenitorii terenurilor nu au urmat procedura de moştenire, iar alte terenuri se pare că au fost vândute în timp, fiind făcute doar contracte de vânzare-cumpărare sub semnătură privată, fără să fi fost legalizate.

Contactat, administratorul public al municipiului Satu Mare – Maskulik Csaba ne-a spus că în cursul lunii decembrie 2022, Consiliul Local Satu Mare a adoptat o hotărâre privind 23 de poziţii de drumuri de exploataţie şi canale, proprietăţi ale municipalităţii, care intră în proiectul acestei investiţii.

Cât priveşte terenurile private parte din proiect, la nivelul Primăriei Satu Mare, în acest moment nu este o situaţie finală, pentru a cunoaşte numărul parcelelor care ar urma să fie expropriate de către CNAIR. Exproprierea nu este atributul Primăriei Satu Mare.

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with