De Ziua Internațională a persoanelor cu dizabilități, sărbătorită în 3 decembrie, Edupedu.ro a prezentat ultimele date legate de numărul copiilor cu dizabilități și cerințe educaționale speciale și cum le asigura România accesul la educație.
Situația din educație, conform Strategiei naționale privind drepturile persoanelor cu dizabilități 2022-2027, pe scurt< În școlile de masă, numărul cadrelor didactice formate pentru lucrul cu copii cu dizabilități și/sau CES este extrem de redus. Nu există resurse educaționale sistematice specifice lucrului cu elevi cu dizabilități și/sau CES. Numărul personalului de sprijin pentru copiii cu CES este redus.
Asigurarea facilitatorilor școlari necesari prezenței la orele de curs ale elevilor cu dizabilități și/sau CES este problematică, deoarece activitatea acestor facilitatori nu este finanțată de sistemul educațional. În prezent, nu există un sistem național de monitorizare a condițiilor pe care universitățile le oferă unui student cu dizabilități.
Statul român atestă dizabilitatea unui copil în două moduri – prin sistemul de asistență socială și/sau în cadrul sistemului național de educație preuniversitară.
Copii cu dizabilități mai mulți în România
În primul caz, acei copii care îndeplinesc anumite criterii medico-sociale pot obține un certificat de încadrare în grad de handicap. În al doilea caz, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) pot emite un certificat de cerințe educaționale speciale (CES) pentru acei copii cu deficiențe care necesită asistență dedicată.
Există copii cu certificat de handicap fără cerințe educaționale speciale și care nu au nevoie de obținerea certificatului CES, în același timp, există copii cu CES cu o deficiență care nu se încadrează în criteriile pentru obținerea unui certificat de încadrare în grad de handicap, conform Diagnozei situației persoanelor cu dizabilități în România, din 2021.
Pe 30 iunie 2023, Serviciile de evaluare ale Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului aveau în evidenţă un număr de 81.328 copii cu dizabilităţi, cu 6.000 de copii (7,9%) mai mulţi, comparativ cu perioada similară din 2020, conform datelor de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie.
CITEȘTE ȘI:
Acțiune caritabilă a elevilor de la Liceul Tehnologic „Iuliu Maniu” din Carei
Fii primul care comentează