Image 1
Image 2

LIPSA DE EDUCAȚIE

Mircea Dumitru: Sărăcia te împiedică să aloci timp studiului

Mircea Dumitru: Sărăcia te împiedică să aloci timp studiului
Rezultatele dezastruoase ale testelor PISA sau cele obținute de elevi la examenele naționale sunt o consecință directă și de necontestat a sărăciei crunte în care aceștia trăiesc.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Nu mai este niciun secret: lipsurile materiale sunt mână în mână cu lipsa de educație peste tot în lume, însă în țara noastră situația este de-a dreptul dramatică. Mai mulți specialiști în educației au explicat pentru „Adevărul” fenomenul și au venit cu soluții.

 

 

Sistemul de învățământ din România este la pământ. Ultima dovadă o reprezintă dezastrul de la simularea examenului de Evaluare Națională, acolo unde mai mult de jumătate dintre elevi nu au reușit să obțină nota cinci la matematică. Însă, situația în care ne aflăm nu ar trebui să fie o surpriză. Să nu uităm testarea PISA din 2022, poate cel mai rece duș primit de educația românească, un reper dureros și greu de digerat pentru toți care încă mai speră la o Românie ca-n afară.

 

 

De ce am ajuns într-o astfel de situație? Printre motive, spun experții consultați de „Adevărul”, se numără sărăcia la nivel macroeconomic, lipsurile materiale ale copiilor care locuiesc mai ales în mediul rural și care, pur și simplu, nu au bani să meargă la școală. Peste toate acestea se suprapune amprenta extrem de puternică a mediului în care elevii trăiesc. Vorbim despre un cerc vicios: părinții, la rândul lor fără educație, nu au cum să-și susțină copiii și să-i încurajeze în această direcție. Practic, lângă un om needucat și sărac va crește un copil la fel de needucat și, cel mai probabil, la fel de sărac. Evident, există și excepții, însă sunt doar excepții care confirmă regula.

 

 

Concret, potrivit datelor furnizate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) , elevii care provin din familii cu statut economic superior au obtinut rezultate mai bune la testele PISA 2022 față de cei care se confruntă cu lipsuri materiale. În România însă decalajul dintre copiii avantajați financiar și cei vulnerabili este unul uriaș. Acesta echivalează cu o diferență de aproape trei ani de studiu. Mai exact, un elev de clasa a IX-a care provine dintr-o familie săracă are, de cele mai multe ori, cunoștințele unuia de clasa a VI-a. Concret, potrivit monitorsocial.ro, la matematică, elevii români cu venituri mari au obținut 500 de puncte, iar cei cu venituri foarte mici au obținut numai 368 puncte. Scorul mediu al copiilor avantajați financiar este cu 36% mai bun decât al celor cu veniturile cele mai mici. Ca o comparație, în Bulgaria este cu 29% mai mare. La polul opus, al țărilor cu rezultatele cele mai bune, în Finlanda diferența este de 19%, iar în Estonia de 17%.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with