Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

ELEVI CU CES

Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani

Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani
Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Acasa
Asculta acest articol

În același timp, numărul profesorilor de sprijin nu acoperă nevoile elevilor și nu se respectă legislația în vigoare privind numărul de elevi alocat unui profesor de sprijin. De exemplu, în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi cu CES din învățământul de masă, în loc de 8-12 elevi.

 

 

În județul Satu Mare, numărul total de elevi cu CES este de 569, iar număr de elevi cu CES alocat unui profesor de sprijin, conform datelor din 8 aprilie, este de  27.

 

 

Chiar ministrul Educației, Ligia Deca, recunoștea lipsa de personal suport din școli, consilieri școlari și profesori de sprijin, în aprilie 2024: „Nu am desființat centrele județene de asistență și resurse, cum era poate în prima variantă a legii scoasă dezbatere publică. Le-am păstrat. Am zis să vedem câți profesori de sprijin avem, ca să putem să avem o evidență clară și să putem să-i alocăm acolo unde este cea mai mare nevoie de ei. Dar, dacă suntem sinceri, noi, sistemele publice mari educație, asistență socială, sănătate, suferim în continuare de o teribilă lipsă de personal, mai ales în zona aceasta suport”.

 

 

Informații pe scurt. Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale din învățământul de masă aproape s-a triplat din 2019 până în 2023. În anul școlar 2023-2024 sunt 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin. După alte date, transmise tot de ministerul Educației, ar fi 57.125 elevi cu CES în învățământul de masă în anul școlar 2023-2024. Doar în județul Tulcea sunt 10 elevi la un profesor de sprijin în învățământul de masă. La polul opus, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi în Galați și 107 elevi în Călărași.

 

 

Ministerul Educației a transmis date diferite privind numărul elevilor cu CES din învățământul de masă în anul școlar 2023-2024: 51.784 și 57.125 Datele privind numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă pe județe și ani școlari au fost transmise senatorului Adrian Hatos de către Ministerul Educației, prin secretarul de stat Florian Lixandru, pe 21.03.2024.

Alte date privind numărul elevilor cu CES din învățământul de masă și numărul profesorilor de sprijin, pe județe, în anul școlar 2023-2024 au fost transmise senatoarei Silvia Dinică de către Ministerul Educației, prin secretarul de stat Sorin Ion, pe 08.04.2024.

Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale din învățământul de masă aproape s-a triplat din 2019 până în 2023, conform datelor Ministerului. Numărul total al elevilor cu CES în anul școlar 2023-2024, conform informațiilor transmise de minister pe 8 aprilie, este de 71.234.

 

Județele cu cei mai mulți elevi cu CES

 

 

Unui profesor de sprijin ii revin 8-12 elevi, conform metodologiei în vigoare, privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, din 7 octombrie 2011.

În realitate, doar în județul Tulcea sunt 10 elevi la un profesor de sprijin în învățământul de masă. La polul opus, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi în Galați și 107 elevi în Călărași.

 

 

Norma didactică și atribuțiile profesorului de sprijin se vor schimba începând cu anul școlar următor. Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE, pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației, prevede atribuții noi pentru profesorii de sprijin și norma didactică în funcție de nivelul de sprijin în care va fi încadrat elevul, conform legii învățământului preuniversitar. Astfel, „activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă și/sau în camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic și alte spații dedicate.

 

 

Cel puţin jumătate din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/ clasă, în timpul activităţilor/ lecţiilor de predare-învăţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupă/clasă. Numărul de ore, disciplinele de învăţământ, spațiul în care se desfășoară activitățile (sala de grupă/clasă/ cameraresursă), precum și alte aspecte care privesc organizarea activității profesorului itinerant şi de sprijin sunt stabilite de comun acord prin consultarea cu echipa multidisciplinară și în funcție de nivelul de sprijin educațional de care beneficiază fiecare antepreșcolar/preșcolar / elev cu CES.

 

 

Normarea și salarizarea personalului din CJRAE se realizează conform legislaţiei în vigoare. În cadrul unităților școlare cu personalitate juridică: un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/ elevi/ tineri cu nivel de sprijin I și II integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă. un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III, integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă. un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/ clase/ camere-resursă din unități de învățământ de masă.

Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din departamentul de servicii educaționale specializate cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel: a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor itineranți și de sprijin, activitate directă cu antepreșcolarul/peșcolarul/elevul integrat, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte etc; b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea planurilor educaționale personalizate, colaborarea cu comunitatea educațională/locală etc.

Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din unitatea de învățământ cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel: a) 18 ore/săptămână aferente normei de predare se realizează prin: activitate directă cu antepreșcolarul/ preșcolarul/ elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învăţământ; participare, în timpul orelor de predare-învăţare, la activităţile care se desfăşoară în clasă; participare la activităţile educative şcolare şi extraşcolare din grupă/clasă în calitate de observator, consultant, coparticipant etc; b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea planurilor educaționale personalizate, activități de mentorat, colaborarea cu comunitatea educațională/ locală etc”, conform noului regulament de organizare al CJRAE, pus în dezbatere publică.

 

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with

Numărul morților în războiul din Gaza

RĂZBOI ÎN ORIENTUL MIJLOCIU

Numărul morților în războiul din Gaza

Peste 300 de drone și rachete au fost lansate asupra sa din Iran, Irak și Yemen, adăugând că marea majoritate dintre ele au fost interceptate.
Iranul spune că a efectuat atacul ca răspuns la un raid israelian asupra consulatului iranian din Siria la 1 aprilie și spune că problema poate fi acum „considerată încheiată”.