Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

SAMOILĂ MÂRZA, FOTOGRAFUL MARII UNIRI DE LA 1918

Povestea celui care, din întâmplare, a imortalizat momentul de la 1 decembrie 1918, captând esența unității naționale române

Povestea celui care, din întâmplare, a imortalizat momentul de la 1 decembrie 1918, captând esența unității naționale române
Samoilă Mârza, fotograful Marii Uniri, joacă un rol esențial în imortalizarea unui moment istoric de importanță națională.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

 

Samoilă Mârza, fotograful Marii Uniri de la 1918: A imortalizat, din întâmplare, cele mai importante imagini din istoria României

Samoilă Mârza, cunoscut ca „fotograful Marii Uniri”, ocupă un rol esențial în documentarea unuia dintre cele mai importante momente din istoria României, cel al unirii Transilvaniei cu România la 1 decembrie 1918. Prin fotografiile sale, tânărul fotograf a reușit să imortalizeze pentru posteritate evenimentele de la Alba Iulia, contribuind astfel la păstrarea memoriei colective a întregirii națiunii române.

 

Luptă pe front, se îndrăgostește de arta fotografică

 

Samoilă Mârza s-a născut pe 18 septembrie 1886, în satul Galțiu, județul Alba. Încă din tinerețe, Mârza a manifestat un interes deosebit pentru fotografie, o artă relativ nouă în acea perioadă. Și-a perfecționat abilitățile și a început să lucreze ca fotograf, capturând imagini ale vieții rurale și ale evenimentelor locale.

 

În 1914, la izbucnirea Primului Război Mondial, Samoilă Mârza a fost mobilizat în armata austro-ungară și a luptat pe front. Doi ani mai târziu, când România a intrat în război, Mârza s-a aflat în Italia, încadrat în serviciul fotografic și topografic al armatei. În acest context, a realizat numeroase fotografii care documentează experiențele soldaților și condițiile de pe câmpul de luptă, consolidându-și astfel abilitățile de fotograf și dezvoltând un simț acut pentru detaliu și compoziție.

 

 

Singurul fotograf al Marii Uniri de la 1918

După încheierea războiului, Samoilă Mârza s-a întors în Transilvania și a devenit martorul celui mai important moment din istoria țării noastre. Deși nu a fost invitat oficial, a decis să participe la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia din curiozitate. La 1 decembrie 1918, aproximativ 100.000 de români s-au adunat în cetatea Alba Iulia pentru a proclama unirea Transilvaniei cu România.

 

 

Deși nu a avut acces în sala unde se desfășurau lucrările oficiale, Mârza a reușit să captureze câteva imagini esențiale ale mulțimii adunate și ale atmosferei entuziaste de la Alba Iulia. A realizat cinci fotografii, dintre care trei sunt cu mulțimile venite și două cu dr. Aurel Vlad și episcopul greco-catolic de Gherla, dr. Iuliu Hossu, care au lecturat Actele Unirii în fața Marelui Sfat Național. Acestea sunt singurele imagini care documentează vizual evenimentul, fiind de o importanță istorică inestimabilă.

 

 

Furnizor al Casei Regale, preferatul Regelui Ferdinand I

 

Fotografiile realizate de Samoilă Mârza la Marea Unire au fost utilizate ulterior în diverse publicații, devenind simboluri ale unității naționale. În anul 1919, Mârza a publicat fotografiile într-un album numit „Marea Adunare de la Alba Iulia în chipuri” și a trimis exemplare către mai multe personalități, printre care premierul Ion C. Brătianu, președintele Consiliului Dirigent Iuliu Maniu, istoricul Nicolae Iorga și generalul francez Henri Mathias Berthelot.

Povestea celui care, din întâmplare, a imortalizat momentul de la 1 decembrie 1918, captând esența unității naționale române

 

Albumul a ajuns și în mâinile Regelui Ferdinand I, care i-a trimis o scrisoare de felicitare lui Samoilă Mârza, invitându-l să devină furnizor al Casei Regale. Din această postură, Mârza a imortalizat vizita Regelui Ferdinand la Alba Iulia, Abrud și Câmpeni în 1919, și încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria în 1922. Pozele sale au fost incluse în albume și cărți de istorie, folosite pentru a ilustra momentul de cotitură în istoria României.

 

Viața de după Unire

După Marea Unire, Samoilă Mârza a continuat să trăiască în Transilvania, dedicându-se pasiunii sale pentru fotografie. A deschis un atelier fotografic în Alba Iulia, unde a lucrat până la sfârșitul vieții sale. De-a lungul anilor, a reușit să capteze frumusețea lumii în cadrele sale, documentând viața și tradițiile locale, contribuind la păstrarea patrimoniului cultural românesc.

 

 

În 1967, Samoilă Mârza s-a stins din viață, lăsând în urmă o moștenire fotografică de neprețuit. Fotografiile sale de la Marea Unire rămân mărturii vizuale ale unui moment crucial în istoria României, fiind studiate și admirate și în zilele noastre. În ciuda rolului crucial pe care l-a jucat în documentarea Marii Uniri de la 1 decembrie 1918, fotograful a căpătat abia post-mortem recunoașterea oficială și consacrarea deplină, odată ce importanța imaginilor sale a fost pe deplin apreciată de istorici și de publicul larg.

 

 

Samoilă Mârza, fotograful Marii Uniri, joacă un rol esențial în imortalizarea unui moment istoric de importanță națională.

 

 

Prin dedicarea sa față de arta fotografiei și talentul său de a surprinde momente esențiale, Mârza a asigurat că evenimentele de la 1 decembrie 1918 vor fi păstrate în memoria colectivă a românilor. Moștenirea sa continuă să inspire generații de fotografi și istorici, oferind o fereastră către trecutul glorios al României.

 

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns