Image 1
Image 2

SISTEM EDUCAȚIONAL

Reformă curriculară în Polonia: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat

Reformă curriculară în Polonia: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat
Patru ani estimează guvernul de la Varșovia că va dura o amplă reformă curriculară, reformă începută la începutul acestui an cu o fază de consultări preliminare și care ar urma să se încheie cu introducerea unui trunchi comun modificat la liceu, în 2028.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Potrivit unei prezentări făcute în rețeaua europeană Eurydice, această revizuire a curriculumului urmează să se facă în două etape mari – întâi o reducere cantitativă și o întărire calitativă a conținutului obligatoriu, urmată de o reformă a curriculumului mai întâi în școala primară, iar după numai doi ani în învățământul secundar.

 

 

Revizuirea extinsă a curriculumului vine în contextul în care Polonia a anunțat unele schimbări încă de anul trecut, cu aplicare din actualul an școlar. Polonia a reprezentat un model pentru România în momentul elaborării vechii Legi a educației naționale din 2011, lege care a declanșat un proces de reformă curriculară care nu s-a încheiat încă, după 13 ani. Tot Polonia se situează printre primele țări din Europa, cu scoruri apropiate de liderii Estonia sau Irlanda, din punct de vedere al rezultatelor obținute în cadrul evaluării internaționale PISA 2022  la toate cele trei evaluări – matematică, citire, științe. Țara a reușit această performanță pe fondul unor schimbări constante: de la introducerea unui curriculum național reformat în 2009, sistemul educațional a trecut prin modificări structurale începând din 2017, care a stabilit 9 ani de învățământ obligatoriu (ultimul an de învățământ preșcolar și opt ani de școală primară), urmat de învățământ secundar de diverse forme, între care elevii de până la 18 ani au obligația să aleagă. O serie de schimbări curriculare au fost stabilite la începutul acestei faze de reorganizare, în 2017-2018.

 

 

În acest peisaj în schimbare, Ministerul Educației Naționale din Polonia propune un plan de schimbare rapidă a curriculumului, într-un proces care să se desfășoare pe parcursul următorilor 4 ani, potrivit prezentării Eurydice.

 

 

Planul include două etape mari:

 

 

Mai întâi, reducerea conținutului predat în învățământul obligatoriu, cu păstrarea timpului alocat materiei – schimbare care urmează să fie introdusă de la 1 septembrie 2024. Ea are drept scop formarea unui cadru în care elevii au mai puțin de învățat, dar aprofundează mai mult materia existentă, „pentru un proces educațional mai eficient”.

 

 

Faza a doua include o cuprinzătoare reformă curriculară, care să fie implementată în învățământul primar (primele opt clase) din anul școlar 2026-2027, iar în învățământul secundar – din anul școlar 2028-2029.

 

 

Întregul proces a fost inițiat la mijlocul lunii februarie a.c., prin anunțarea unei faze de consultări preliminare deschise pentru introducerea primei faze a reformei. Pe 22 februarie, această fază se încheia deja, între timp înregistrându-se peste 50.000 de propuneri. În cadrul acesteia, au fost vizate schimbări pentru materiile din trunchiul comun: la nivelul claselor 4-8: limba poloneză, limbă străină modernă, limba latină, limba minorității naționale/limba regională, istorie, științe sociale, matematică, biologie, geografie, chimie, fizică, TIC. La nivelul învățământului secundar general și tehnologic: limba poloneză, limbă străină modernă, latina, limba minorității naționale/limba regională, istorie, științe sociale, istorie și prezent, matematică, biologie, geografie, chimie, fizică, TIC, filosofie, cultură latină și antică, istoria muzicii, istoria artelor. Schimbări similare sunt prevăzute pentru învățământul profesional / vocațional. După faza de consultări preliminare, care presupunea atât formularea de comentarii și propuneri prin instrumente speciale online, cât și întâlniri online cu experții care elaborează schimbările, trebuie elaborate, până în aprilie a.c., proiecte de reglementare privind curriculumul. Acestea vizează trunchiul comun pentru fiecare ciclu de învățământ, iar în aprilie este de așteptat ca ele să fie puse propriu-zis în consultare publică. Ministerul intenționează să le adopte în luna iunie a.c..

 

 

Schimbările din faza 1, ce urmăresc diminuarea volumului și întărirea învățării aprofundate, vor fi introduse de la 1 septembrie pentru toți elevii, începând cu cei din clasa a IV-a și până la cei din învățământul secundar de orice tip. Potrivit planificării, aceste schimbări nu vor presupune introducerea unor noi manuale, în locul celor existente.

 

CITEȘTE ȘI:

 

Polonia primește cele 5 miliarde de euro blocate până acum

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with