Image 1
Image 2

OPINIA EXPERȚILOR

Repartizarea aleatorie a elevilor în clase va duce la scăderea nivelului de educație

Ministerul Educației vrea să combată discriminarea din școli, iar în acest sens propune ca elevii să fie repartizați aleatoriu sau în ordine alfabetică în clase.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Experții în domeniu avertizează însă că neselectarea copiilor după competențe va micșora nivelul cunoștințelor acumulate pentru elevii buni și medii.

 

 

Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică proiectul de ordin privind aprobarea procedurii de distribuţie aleatorie a antepreşcolarilor, preşcolarilor și elevilor în formaţiunile de studiu în cazul unităţilor de învăţământ unde se constituie cel puţin două clase pe segmentele grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a din acelaşi domeniu și cu aceeaşi specializare.
Asta pentru a „asigura respectarea principiului desegregării școlare și al combaterii oricăror forme de discriminare asumat la nivelul sistemului național de învățământ”, potrivit noii Legi a Educației. Un expert în educație spune că sistemul este complet eronat și îi va afecta pe elevii buni și medii.

 

 

Listele de repartizare sunt publice

 

 

Conform acestui proiect, în funcţie de decizia consiliului de administraţie, distribuţia în formaţiuni de studiu se realizează prin tragere la sorţi sau prin distribuţia echitabilă a elevilor ordonaţi alfabetic.
Decizia va fi luată la nivelul consiliului de administrație al fiecărei școli, iar părinții trebuie să poată participa, în calitate de observatori, la repartizarea pe grupe/clase a acestora.

 

Apoi, copiii cu cerințe educaționale speciale vor fi repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare, afecțiune, dizabilitate sau dificultate de învățare, pentru toate nivelurile de studiu, prevede proiectul de ordin.

 

„Unităţile de învăţământ preuniversitar au obligaţia să distribuie în mod echitabil în formaţiuni de studiu şi următoarele categorii de antepreşcolari/preşcolari/elevi: copiii cu cerinţe educaţionale speciale, cei care repetă anul şcolar, cei care nu au parcurs ciclul preşcolar sau l-au parcurs incomplet, cei a căror limbă maternă diferă de limba de predare, cei transferaţi dintr-o altă ţară/unitate de învăţământ/ clasă, precum şi pe cei admişi pe locurile distinct alocate candidaţilor cu cerinţe educaţionale speciale sau pe locurile speciale pentru romi”, precizează Ministerul Educaţiei într-un comunicat remis presei.

 

În situaţia în care părintele sau reprezentantul legal doreşte înscrierea fraţilor în aceeaşi clasă, aceştia vor fi repartizaţi în clasa în care a fost distribuit primul dintre fraţi, arată sursa citată. Totodată, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ se va constitui comisia de înscriere şi distribuire a antepreşcolarilor, preşcolarilor și elevilor care propune componenţa formaţiunilor de studiu. Consiliul de administraţie va aproba formaţiunile de studiu cu cel puţin cinci zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an şcolar.
Listele finale cu componenţa formaţiunilor de studiu, semnate de directorul unităţii de învăţământ, vor fi publice şi se vor afişa la avizierul unităţii de învăţământ şi pe pagina de internet a unităţii de învăţământ cu cel puţin trei zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an şcolar.

 

Scade nivelul elevilor buni și medii

 

Ştefan Vlaston, profesor de matematică, preşedinte al Asociaţiei EDU CER, Educaţie şi Cercetare, a declarat pentru „Adevărul” că un astfel de sistem de repartizare dedicat elevilor a fost gândit cu mult timp în urmă.

 

„Este o soluție cu oarecare riscuri. Astfel repartizați vom avea clase «pestrițe» ca valoare, cu elevi buni, medii și slabi. Într-o astfel de situație, pentru bune rezultate în sistem ar trebui să avem și alte ore de curs. Vorbim de cele de performanță, dedicate elevilor buni dintr-o clasă, dar și de orele remediale la care participă numai elevii slabi. Acest lucru nu se întâmplă însă în România.
Nu există reglementări. Așadar, valorile elevilor riscă să se aplatizeze pentru că profesorii trebuie să predea la nivelul mediu, cel mult. Practic, elevii buni riscă să se piardă «în decor» din aceste motive. În principiu, dacă elevii sunt repartizați în clase ținând cont de nivelul lor, toată lumea are de câștigat, ai mai multe șanse să crești nivelul. Și la cei buni, și la cei medii, dar și la cei slabi. Ai stabilit de unde pleci și unde vrei să ajungi. Repet, eu înțeleg principiul de nondiscriminare, dar cu această metodă dăm înapoi toți elevii, mai ales pe cei de nivel bun, dar și pe cei medii”, arată Ștefan Vlaston.

 

Expertul în educație susține că tot sistemul ar trebui regândit, poate, mai ales când vorbim de liceu, dar nu numai. „O școala bună trebuie să dezvolte capacitățile native ale copiilor nu să impună niște materii pentru care unii nu au nicio pasiune. După sistemul occidental, ar trebui să existe 4-5 materii obligatorii, iar restul la alegerea elevilor.

 

Adică şcoala se pliază pe dorințele elevilor, pe ce le place lor, nu vine cu materii impuse. În astfel de cazuri nici nu mai există clase de elevi, practic, fiecare merge la modulul lui”, a precizat Ștefan Vlaston.

 

CITEȘTE ȘI:

Lucrările de la Simularea Evaluării Naționale 2024 vor fi scanate de profesorii asistenți

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns