Image 1
Image 2

PROCEDURI CONTROVERSATE

Standardele pentru acordarea titlului de profesor universitar creează discuții

Procedurile prin care sunt stabilite standardele minimale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, conform noii legi a învățământului superior, sunt criticate de universitățile tehnice.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Criticile acestora se fac auzite în momentul în care forul responsabil în acest domeniu, CNATDCU, este în plin proces de elaborare a standardelor respective, care, potrivit președintelui interimar al acestui for, trebuie finalizate până la sfârșitul anului și adoptate la începutul anului viitor.

 

Un comunicat al alianței universităților tehnice pe tema stabilirii standardelor minime contestă abordarea “top-down”, existența unor “excepții dedicate anumitor comisii”, unele prevederi legate de articolele publicate. Iar aceste instituții critică și structura CNATDCU, pe care o califică drept „greoaie, nefuncțională”.

 

Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) are atribuții considerabil limitate prin noua Lege a învățământului superior, după ce, anul trecut, Curtea Constituțională a eliminat-o de pe traseul verificării doctoratelor plagiate.

 

Pe de altă parte, instituția își păstrează, prin noua Lege, o serie de atribuții administrative, dar și atribuții în stabilirea unor standarde-cheie în învățământul superior. Mai precis, Art. 156 (1) din noua lege prevede că CNATDCU: „a) propune standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor.

 

Aceste standarde se aprobă prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNATDCU”. Vicepreședintele CNATDCU Dorel Banabic (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), cel care asigură în prezent, prin rotație, conducerea interimară a forului, a spus, joi, pentru Edupedu.ro că standardele care trebuie stabilite ca urmare a apariției noii Legi sunt, în prezent, în lucru la nivelul comisiilor CNATDCU.

 

„Finalizarea lor de către comisii este așteptată în decembie”, iar „la sfârșit de ianuarie, probabil, va fi emis ordinul de ministru” prin care acestea să intre în vigoare. Dar, a spus el, în acest moment ele nu sunt definitivate, iar înaintea adoptării lor urmează să fie prezentate public și să aibă loc o dezbatere publică pe această temă.

 

El a precizat că în luna octombrie “s-au elaborat niște principii foarte generale”, care au fost trimise la comisii, comisii care elaborează standardele, le trimit la panelurile CNATDCU, urmând ca în faza finală panelurile și comisiile să “negocieze” anumite standarde, așa încât să nu existe discrepanțe mari între domenii apropiate.

 

Deși standardele nu sunt încă finalizate, iar documentele de lucru nu sunt publice, procedurile de elaborare și unele dintre propuneri sunt criticate, acum, de universitățile tehnice, printr-un mesaj adresat ministrului Educației Ligia Deca și conducerii CNATDCU.

 

În acest mesaj, transmis și redacției Edupedu.ro, Alianța Română a Universităților de Știință și Tehnologie (ARUST), ce reunește 8 instituții de învățământ superior din țară, își prezintă obiecțiile pe tema standardelor pregătite la CNATDCU. Poziția a fost adoptată după o reuniune ARUST desfășurată săptămâna trecută, la Iași.

 

CITEȘTE ȘI:

 

Universitatea Babeş-Bolyai a lansat o strategie de dezvoltare a comunicării

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with