Image 1
Image 2

COST DE REFERINȚĂ

Care firme din transportul din România ar urma să fie cele mai lovite?

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită din nou introducerea costului minim de referință în transporturile rutiere naționale, după ce în Ungaria...
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

…a devenit funcțional de săptămâna trecută. UNTRR spune că acest cost de referință asigură competiția loială și sustenabilitatea în piața de transporturi.

Costul de referință reprezintă costurile tipice de operare pentru un vehicul greu de marfă utilizat pentru transporturile rutiere regionale sau internaționale. În Ungaria, Spania sau Franţa, de pildă, costul minim de referință deja funcționează, iar în unele țări, încă din anii ’50. De menționat, costul de referință nu este prețul final.

 

Potrivit lui Radu Dinescu, secretar general UNTRR, “un sistem legal de stabilire a costului de referință în transporturile rutiere naționale ar oferi protecție transportatorilor, permițându-le să respecte legislația și să includă toate costurile legale, care trebuie transferate clienților. Prin această măsură, s-ar putea realiza actualizarea automată a costului de referință în transporturile rutiere naționale cu prețul la motorină, taxele de drum și orice alt cost, care ar trebui să meargă automat către clienți, fiecare transportator având posibilitatea să negocieze liber cu clienții marja de profit. Similar, costul de referință este ca EURIBOR – rata de referință pentru piața monetară în Euro, la care se adaugă marja specifică a fiecărei bănci.

 

În al doilea rând, costul minim de referință asigură concurența loială în transporturi. Pentru asta, toți trebuie să ne raportăm la același cost de referință, care reglează concurența pe piață și pe care îl solicităm autorităților de 16 ani. În consecință, ca să crească încasările la stat din activitatea transportatorilor este nevoie ca statul să creeze pârghiile legale pentru respectarea concurenței în această piață. Deci cerința noastră este ceva firesc, privind și exemplul Ungariei care a reușit să legifereze costul de referință chiar de săptămâna trecută”.

 

Presiunea clienților pe tarife și includerea în serviciul de transport și a altor obligații suplimentare precum încărcarea – descărcarea mărfii sau raportările pentru sustenabilitate, ca și lipsa unor prevederi legale în România de co-responsabilizare a expeditorilor conduc la situații abuzive pentru transportatorii rutieri, precum supraîncărcarea vehiculelor sau plata unor tarife sub costuri, care distorsionează competiția pe piața de transport și afectează viabilitatea firmelor de transport rutier.

 

La acest început de an, firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA, timpii mari de așteptare la frontiere și costurile legate de respectarea noilor prevederi ale legislației naționale și europene. Se estimeaz[ o creștere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referință în transporturile rutiere, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creșterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport, funcționarea.

 

Firmele mici de transport se vor lupta să supraviețuiască. Impactul va fi major în economie, angrenând creșteri de prețuri în lanț, dacă luăm în calcul faptul că transportul rutier de mărfuri constituie 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim), potrivit studiului UNTRR – “Piața Transporturilor rutiere 2018-2030”.

 

Neaplicarea unui cost de referință se va simți și în exportul de servicii al României deoarece transporturile reprezintă aproape jumătate din acesta.

 

UNTRR a înaintat Consiliului Concurenței și Institutului Național de Statistică documentația pentru stabilirea costului de referință similar modelului Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), funcțional încă din 1949. UNTRR colaborează de peste 16 ani cu CNR, începând din 2008 a realizat seminarii în România la care experții CNR au prezentat costul de referință, precum și analize ale sectorului românesc de transport rutier de mărfuri.

 

CITESTE SI:

Transportatorii din Satu Mare, la protest pe Centură

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with