Image 1
Image 2

CRITICI ALE FMI

Cota unică și noua taxă pe cifra de afaceri nu fac bine României

Fondul Monetar Internaţional a publicat pe 8 decembrie concluziile în urma consultărilor cu România din această toamnă.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Oficialii FMI arată că noua taxă pe cifra de afaceri nu este în linie cu bunele practici şi ar trebui să fie reconsiderată şi este nevoie de noi reforme ale taxelor, care să includă eficientizarea TVA şi a impozitelor pe veniturile personale, pentru a pune deficitul fiscal pe o traiectorie sustenabilă pe termen mediu. Totodată, ar trebui să se acorde atenţie reintroducerii impozitului progresiv.

 

“Recent adoptatul pachet fiscal oferă o îmbunătăţire binevenită a politicii fiscale şi ar trebui să ajute la reducerea deficitului fiscal în 2024, însă va fi nevoie de noi măsuri. În special, reducerea anumitor scutiri de taxe este un pas înainte. Cu toate acestea, noua taxă pe cifra de afaceri nu este în linie cu bunele practici şi ar trebui să fie reconsiderată. Mai mult, este nevoie de noi reforme ale taxelor, pentru a strânge venituri suplimentare de cel puţin 2% din PIB peste câştigurile recentului pachet fiscal. Eficientizarea TVA şi a taxelor pe veniturile personale (inclusiv închiderea excepţiilor şi eliminarea privilegiilor fiscale) ar trebui să fie elemente cheie ale unei astfel de reforme. După ce aceasta se va realiza, ar trebui să se acorde atenţie reintroducerii impozitului progresiv”, precizează FMI.

 

În contextul în care poziţia fiscală slabă face România vulnerabilă, oficialii FMI au subliniat că rezolvarea problemei deficitului bugetar structural este o prioritate cheie şi în acest context este nevoie de noi eforturi pentru a îmbunătăţi eficienţa cheltuielilor şi colectarea taxelor.
Membrii FMI subliniază că taxele şi politicile de cheltuieli trebuie să devină mai predictibile: “Anunţarea în avans a noilor reforme fiscale va ajuta companiile şi gospodăriile să se adapteze la aceste modificări. Cheltuielile cu pensiile şi salariile din sectorul public ar trebui să fie puse pe o traiectorie sustenabilă bazată pe o formulă de calcul. Noua lege a pensiilor ar ajuta la reducerea cheltuielilor pe termen lung dar costurile fiscale iniţiale ar putea pune în pericol eforturile de reducere a deficitului în următorii ani”.

 

De asemenea, FMI subliniază că progresele cu tranziţia verde a economiei româneşti sunt vitale. Reducerea emisiilor poluante în linie cu ţintele UE va fi dificilă chiar dacă producţia de electricitate a României este deja dominată de surse cu emisii reduse de carbon. În special emisiile din sectoarele transporturi şi locuinţe vor fi dificil de redus, pentru că vor necesita atât investiţii mari şi bine coordonate dar şi politici care să contracareze impactul social al tranziţiei.

 

 

Potrivit instituţiei financiare internaţionale, creşterea economiei româneşti ar urma să înregistreze o revenire modestă în 2024 şi să revină la ritmul său potenţial de creştere pe termen mediu dar există riscuri semnificative. Escaladarea războiului din Ucraina, o nouă încetinire a activităţii în Europa sau o încetinire abruptă la nivel mondial ar putea afecta creşterea şi fluxurile de capital pe pieţele emergente. De asemenea, o creştere solidă prelungită a salariilor în România ar putea amâna preconizata scădere a inflaţiei de bază. În sfârşit, calendarul electoral ar putea face consolidarea fiscală şi reformele structurale dificil de realizat în 2024.

 

 

Pachetul de măsuri fiscale pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea în Parlament în luna septembrie a acestui an prevede introducerea, de la 1 ianuarie 2024, a unui impozit minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu venituri de peste 50 milioane euro, a unui impozit suplimentar pentru bănci de 2% pe cifra de afaceri în 2024 şi 2025 şi a unui impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri pentru companiile mari din sectorul de petrol şi gaze, cu afaceri de peste 50 milioane euro.

 

CITEȘTE ȘI:

SONDAJ: Trebuie să se supraimpoziteze veniturile care depăşesc salariul preşedintelui?

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with