Image 1
Image 2

CRIZA DE RURSE UMANE

Mircea Miclea: Ne așteaptă cea mai gravă criză pe care a traversat-o sistemul de educație

Mircea Miclea, fost ministru al Educației, psiholog și profesor universitar la Universitatea Babeș-Bolyai, atrage atenția că urmează o criză majoră de resurse umane în educație, în contextul în care, spune el, 51% dintre cadrele didactice ....
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

… au peste 50 de ani și mai puțin de 10% au sub 30 de ani. În cadrul conferinței organizată de Curs de guvernare, în data de 21 noiembrie, Mircea Miclea a dat explicații, dar și măsuri pe care statul le poate lua pentru a evita criza, printre care salarizarea pe criterii de performanță, și facilități fiscale pentru profesori pe partea de formare continuă dar și pentru firmele care oferă astfel de cursuri.

 

Mircea Miclea atrage atenția că “ne așteaptă cea mai gravă criză pe care a traversat-o sistemul de educație, criza de resurse umane”. El a dat și câteva date în acest context: în România, dintre cei 208 mii de profesori, doar 19.000 au sub 30 de ani, iar 51% dintre cadrele didactice au peste 50 de ani. Asta în condițiile în care, în Uniunea Europeană, 40% dintre cadrele didactice au peste 50 de ani și doar 7% au sub 30 de ani.

 

Printre soluțiile prezentate de Mircea Miclea sunt: o salarizare atractivă și bazată pe criterii de performanță, condițiile de muncă și modul în care sunt formați profesorii.
“În România, pentru educația și formarea continuă sunt implicați cam 4,9% din adulții dintre 25 și 64 de ani. În Uniunea Europeană media este 11,9% multe țări au mult mai mult, deci noi suntem sub jumătate din media europeană în participarea la formarea și educația continuă. Asta ce înseamnă? Că ne adaptăm mult mai lent la ce se întâmplă în jurul nostru, cu tehnologiile, cu lumea din jurul nostru, cu solicitările, cu cerințele, cu ideologiile. (…) Ne putem închipui relația dintre educație și viață ca fiind un angrenaj dintre două roți dințate: o roată dințată care se referă la educație și o roată dințată care se referă la realitate. (…) Învățarea e un proces mai lent. Sistemele educaționale, nu numai la noi, oriunde în lume, sunt sisteme mai lente. Multă vreme și realitatea era mai lentă. Altfel spus, eram într-un timp pe care Marin Preda, după cum știm cu toții, spunea că timpul avea răbdare cu oamenii. Era o lume în care schimbări erau mai lente. Și atunci, în acel tip de lume, educația putea să țină pasul cu realitatea.

 

Cele două roți dințate se împingeau una pe alta într-un ritm relativ compatibil. Din păcate sau din fericire, nu știm din ce cauză, realitatea a luat-o razna. A început să se miște extrem de repede. Sistemul educațional nu se va putea mișca atât de repede decât cu o condiție, din punctul meu de vedere. Dacă punem accentul pe partea finală a sistemului educație, adică pe educația și pe formarea continuă. Acolo poți regla ritmurile”, spune Mircea Miclea.

 

CITEȘTE ȘI:

 

Elevilor le este teamă să-și spună opiniile în fața profesorilor

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with