Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

O privire generală asupra campaniei electorale locale

Acasa
Editorial Informatia Zilei
Acasa
Acasa
Dacă precampania electorală a lăsat impresia unui haos generalizat, desigur din cauza negocierilor de la București, campania electoral propriu-zisă poate clarifica multe lucruri.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Acasa
Asculta acest articol

În primul rând fiecare partid are datoria de a-și prezenta programul propriu. În al doilea rând fiecare candidat de primar își va lua sarcina de a fi principalul prezentator al programului general al partidului său precum și a lui propriu.

Între 15 și 20% dintre cei care spun că se vor prezenta la alegeri încă nu sunt definitiv hotărâți cu ce candidat sau cu ce partid să voteze.
Alegătorii de azi sunt mai pretențioși decât cei din trecut. În urma coalițiilor de guvernare PNL-USR-UDMR, apoi PSD-PNL oamenii au văzut că între partide nu există diferențe fundamentale din moment ce se pot alia între ele. Că alianțele nu durează mult este o altă problemă, ce ține mai mult de persoane decât de ideologii și doctrine.

Din data de 10 mai partidele își pot afișa semnele electorale, pot îndemna lumea să voteze cutare partid, cutare candidat. Studiourile de televiziune vor găzdui emisiuni de dezbateri, precum și materiale de promovare din programele lor electorale și de prezentare a candidaților proprii la primării, la consilii locale și consilii județene.

Peste campania alegerilor locale se suprapune campania pentru alegerile europarlamentare, dar accentul cade pe problematica locală.
La europarlamentare se votează în primul rând partidul, în timp ce la locale primează omul, persoana propusă de un partid, de o alianță.

În timpul campaniilor electorale pentru alegerile locale fiecare localitate, fiecare județ devine stat în stat. Din când în când se mai aruncă spre București câte o privire, dar centrul de interes se mută în teritoriu. Spre centru vor ajunge doar scandalurile, eventualele certuri sau denunțuri penale.

Fiecare candidat caută să scoată în evidență părțile negative ale adversarului direct, ale anturajului său.
Dincolo de înțelegerile de culise, într-o campanie electorală locală toată lumea, fiecare candidat luptă împotriva tuturor.

Să luăm situația din județul Satu Mare. Alegerile locale trecute ne arată că maghiarii votează cu UDMR, iar românii cu partidele românești.
Ca de fiecare dată UDMR, în alianță cu Forumul German și Partidul Civic Maghiar are un singur candidat la primării și consiliul județean, o singură listă pentru consiliile locale și consiliul județean.

Electoratul român are de ales de regulă între mai multe partide, între mai mulți candidați. Alegerile fiind dintr-un singur tur, cu cât sunt mai mulți candidați cu atât cresc șansele candidaților UDMR.
În zona frontului românesc oferta este largă. Fiecare candidat luptă împotriva celorlalți candidați. Astfel PNL și PSD, aliați la guvernare, cu o listă comună la europarlamentare, sunt adversari la locale.
Pe lângă faptul că se luptă între ele, PSD și PNL trebuie să facă față și ofensivelor lansate împotriva lor de USR, PMP, AUR, PMP și ce partide se vor mai ivi.

O înțelegere ciudată a intervenit la Satu Mare între PNL și AUR. Dar ca în cazul alianțelor nefirești, ce se câștigă la vamă se pierde la pod.
Nu știm în ce măsură electoratul pedepsește astfel de derapaje. Cert este că la București nu a putut fi desemnat nici măcar un candidat comun PSD-PNL. Experimentul de la Satu Mare merită reținut pentru eventualele calcule la alegerile prezidențiale. Dacă în turul final se califică Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă cu cine va vota electoratul AUR?

Nu știm dacă la Satu Mare campania electorală va aluneca spre radicalism, extremism, șovinism, dar anumite semnale vin din direcția asta.
Tot ca o noutate poate fi remarcată lipsa unui ziar de limba maghiară în care UDMR își prezenta programul în special electoratului său conservator, mai în vârstă, de modă veche și care își exercită dreptul la vot.

În Occident se constată o scădere a impactului rețelelor de socializare în campaniile electorale. Pasionații rețelelor de socializare dau like-uri, comentează, dar nu se prezintă la vot.
Rețelele de socializare au contribuit la ascensiunea partidelor radicale, populiste, extremiste, dar oamenii se plictisesc repede și trec la alte jocuri.

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Zece ani de politică la Satu Mare

Noul site Informația Zilei readuce în actualitate “Oamenii anului 2014”. O mulțime de nume, de la politicieni la oameni de afaceri, de la oameni de cultură, directori de instituiții, până la primari, avocați, medici și sportivi.