Către conducerea Primăriei Satu Mare
Domnule primar Kereskényi Gábor, domnilor viceprimari, domnilor consilieri locali ai municipiului Satu Mare
Având în vedere modul în care s-a proiectat și se realizează refacerea Centrului Nou, fără să se țină seama de reacțiile asociațiilor profesionale, respectiv Ordinul Arhitecților din România și Uniunea Arhitecților din România, de alte asociații profesionale și civice, iată că, din păcate, și proiectul de refacere a Centrului Vechi dă naștere la o serie de suspiciuni și controverse privind păstrarea unor elemente care dau identitate vechiului centru istoric al municipiului Satu Mare.
În acest sens vă rugăm, domnule Primar, domnilor viceprimari, domnilor consilieri a municipiului Satu Mare, să reanalizați propunerea proiectului realizat de SC Arhi -Dinamic SRL, care prevede distrugerea unei opere de artă realizată de un sculptor renumit atât pe plan național, cât și internațional, Domokos Lehel.
Opera lui Domokos Lehel “Fântâna arteziană” a fost gândită ca un element artistic care face legătura dintre două mari capodopere arhitecturale din Satu Mare, respectiv clădirea Dacia, fosta Panonia, în stil seccesion, construită la începutul secolului 20, și complexul arhitectural modernist din Centru Nou, clădirea Palatului Administrativ din Satu Mare.
Distrugerea unei opere de artă creează un precedent foarte periculos într-un stat de drept. Dacă lucrările unui artist sunt distruse, ca într-un stat totalitar, este posibil ca orice carte, orice operă de artă al oricărui artist, mort sau viu, să aibă aceeași soartă.
Menționăm că și în cazul reabilitării clădirii “Casa meșteșugarilor” din Satu Mare, au fost distruse lucrări de artă realizate de același Domokos Lehel și de alt mare artist sătmărean, Paulovics Laszlo. Atunci, din păcate, nu a reacționat nimeni pentru că nu s-a știut.
De data aceasta o imagine de ansamblu a proiectului de reabilitare a Centrului Vechi arată fără dubiu că monumentala lucrare a artistului Domokos Lehel, “FÂNTÂNA ARTEZIANA” a fost eliminată din parc. Lucrarea în sine, realizată din granit și piatră artificială, nu poate fi transmutată, decât complet distrusă, rasă cu buldozerul.
În același proiect sunt și alte elemente care nu păstrează tenta istorică, dar deocamdată vă rugăm, domnule primar Kereskényi Gábor, domnilor viceprimari, domnilor consilieri, să reanalizați proiectul și să cereți proiectantului să țină seama de istoria municipiului Satu Mare, de elementele arhitecturale și artistice care au dat identitate vizuală orașului Satu Mare. Satu Mare, asemeni orașelor învecinate, Oradea, Baia Mare, dar și Carei, trebuie să facă totul pentru atragerea turiștilor. Fără opere de artă monumentale, fără galerii de artă, fără clădiri istorice puse în valoare prin restaurare nu există turism cultural. Iar fără turism cultural un oraș nu are nicio șansă de dezvoltare.
Dacă demersul nostru nu se va bucura de atenția dvs. grupul artiștilor și scriitorilor sătmăreni, oamenii de cultură, iubitorii de artă și frumos din Satu Mare vor cere sprijinul colegilor din țară, vor aduna semnături de protest față de actul barbar de distrugere a operei sculptorului Domokos Lehel.
Satu Mare, 5 martie 2021
Câteva date despre artistul Domokos Lehel
DOMOKOS Lehel, 11.11.1945, Negreşti, jud. Satu Mare. Studii: 1963–1969, IAP Bucureşti, profesor Ion Irimescu. Se stabileşte iniţial în Ungaria (1985) şi ulterior la Los Angeles, în SUA. Premii: 1969–1971, primeşte bursa Dimitrie Paciureaș 1970, pr. UAP al Simpozionului de la Măgura. Artistul dovedeşte un interes special pentru modelarea stilizată a formelor şi volumelor, în ideea de a-şi transpune viziunea în bronz. Piatra este de asemenea unul din materialele de predilecţie, ale cărei caracteristici le adaptează şi supune conceptului său plastic. Preferă volumele geometrice. Lehel Domokos, Compoziţie, bronz, Măgura, foto MNAC Exp. personale: 1971, Bucureştiș 1986, Budapesta. Exp. colective: 1969, Bucureşti, Sala Dallesș 1969–1985, exp. anuale UAPș 1971–1985, Satu Mare, exp. judeţene. Simpozioane: 1970, Măguraș 1971, Aradș 1977, Lăzareaș 1979, Arcuş. Artă publică: 1973, Poarta de intrare a oraşului Sighetul Marmaţieiș 1974, relief pentru Clubul Tineretului, Satu Mareș 1979, Fântâna arteziană, Satu Mare, Parcul Central. Muzee: Bucureşti, MNAC (Zbor, Pasăre de foc, Compoziţie, Icar, Cantata, Taina)ș Galaţi, Muz. de Artă Vizuală. Bibl.: Barbosa 1976ș Un secol de sculptură 2001. – Artişti plastici din Satu Mare, sub egida UAP, 1975ș Erdélyi magyar művészet a XX. században, Budapest, 1990ș Şerban 2005. – http://www. cimec.roș http://www.studiogallery.netș http://artportal.hu/lexikon. R.B.
Fii primul care comentează