Image 1
Image 2

O campanie electorală atipică

EDITORIAL-DUMITRU-PACURARU
Încet, dar sigur, se profilează intrarea într-o campanie electorală atipică. Deocamdată limbajul polarizant, dreapta-stânga, populism-extremism, nu trădează obiectivele ascunse ale fiecărei formațiuni politice.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Subiectele care au inflamat opinia publică, protestele fermierilor, supra-reglementările climatice, distribuția veniturilor, restructurarea instituțiilor, ca și perspectivele de viitor, stau în plan secundar.

Alegătorii le dau răgaz partidelor pentru a se organiza în vederea bătăliilor care le așteaptă pe întreg parcursul anului.
Întâmplarea face ca anul acesta să fie unul super-electoral nu doar în țările UE, ci și peste ocean, în Statele Unite, dar și în Rusia.

Multitudinea de probleme nu mai alimentează în mod tradițional limbajul luptelor ideologice. Și în Germania și în România, principalul partid de dreapta guvernează alături de principalul partid de stânga.

Limbajul exprimă personalitatea fiecărui candidat, însă nu se disting programele specifice popularilor și socialiștilor europeni.
Era ușor să faci politică atâta vreme cât exista o bogăție care urma să fie distribuită, însă acum sacul este gol. Nu poți distribui decât promisiuni.

Deși campania propriu-zisă nu a început,  principala grijă a politicienilor este să creeze impresia falsă că principalele forțe politice, sunt  împărțite în două tabere. Pe de o parte sunt partidele bune, pe de altă parte sunt partidele rele. La noi cei buni s-ar afla în zona PNL-PSD, iar zona obscură s-ar afla în jurul AUR.

Acele vremuri au trecut. Locul pomenilor electorale a fost luat de promisiuni. În locul lor au apărut noi linii de front: războiul din Ucraina, criza energiei și a materiilor prime, protecția climei, migrația, libertatea de gen.

Unele conflicte dispar  înainte de a fi rezolvate pentru a face loc altora. Și vorbim aici de conflictul PNL-PSD. Ambele partide sunt conștiente că au în față conflicte clare, previzibile: o presantă nevoie de a rezolva problema redistribuției bogăției, bani mai mulți pentru salariații de rând și pentru pensii, dar și ajutoare pentru susținerea firmelor.

Paradoxul zilelor noastre este că în perioada apariției noilor tehnologii, chiar în domeniul agricol, fermierii blochează vămile, iar în  timp ce sunt prezentate la expoziții tehnologii tot mai avansate ei descarcă în piețe siloz și gunoi de grajd  în centrele orașelor.

Nimic nu mai funcționează ca înainte, iar politicienii vor să se desfășoare în campanie electorală în mod tradițional. Prezentul înseamnă implementarea unei industrii supra-industrializate, cu o tehnologie orientată spre viitor,  și o societate în declin.

Fermierii, ca altădată țăranii, au simțit că sunt controlați politic și au ieșit la luptă pe străzi. Dar actuala campanie electorală nu poate fi doar despre nemulțumiri și proteste. Nu poate fi doar despre pensii și restructurări.

Dacă nu este nici despre programe de stânga sau de dreapta va fi despre extremism și corupție? Așa cum am spus, limbajul politic este folosit pentru ca partidele și candidații să-și adevăratele obiective, ai degrabă personale decât direcționate spre binele public.

Foarte probabil ne îndreptăm spre o societate care nu mai este capabilă să distingă între bine și rău. Există prea multe elemente divergente pentru ca unul sau mai multe partide să poată rezolva multitudinea de probleme cu care se confruntă lumea în această perioadă.
Mai tragic este că pare să fi dispărut până și dorința de schimbare. Conflictele apar și dispar înainte de a fi rezolvate. Într-un timp foarte scurt s-au acumulat prea multe frustrări pentru a putea fi rezolvate prin  alegeri.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with

Sesiune grea

După o lungă vacanţă, mai mult sau mai puţin meritată, parlamentarii se reîntorc în băncile Senatului şi Camerei Deputaţilor.